Niet verder vertellen

Zaterdag, 11 maart, 2023

Geschreven door: Lisa Gardner
Artikel door: Kim Landwer Johan

Een dikke whodunnit waar je in wordt gezogen

[Recensie] In Niet verder vertellen wordt rechercheur D.D. Warren opgeroepen nadat een man drie schotwonden in zijn lichaam heeft en zijn computer zeker twaalf keer is beschoten. De zwangere echtgenote, Evie Carter, wordt aangetroffen met het pistool nog in haar hand, maar beweert haar man niet vermoord te hebben. D.D. herkent de zwangere echtgenote meteen van een zaak van jaren geleden, toen ze werkte aan een vergismoord waarbij de vrouw per ongeluk haar vader doodschoot.

Wanneer de beelden over de moord uitgezonden worden op de televisie, herkent Flora Dane het slachtoffer meteen als Conrad Carter. De man die haar ontvoerde en gevangen hield. Flora is vastbesloten om mee te helpen aan het onderzoek en de waarheid over Conrad Carter boven tafel te krijgen. Maar naarmate het onderzoek vordert blijkt de waarheid steeds te veranderen.

Voelen van angst en pijn
Elk hoofdstuk begint met de aanduiding over wie van de drie vrouwen het hoofdstuk gaat, hierdoor leer je D.D., Flora Dane en de zwangere Evie goed kennen. Je voelt door de gedetailleerde omschrijving hun emoties, zoals angst en pijn en is inleven in de situaties van de vrouwen niet moeilijk. De hoofdstukken zijn precies goed van lengte, niet te lang, niet te kort, hierdoor lees je gemakkelijk nog even één hoofdstukje en voor je het weet ben je weer een aantal hoofdstukken verder.

Gardner heeft een uitgebreide en gedetailleerde schrijfstijl, maar soms iets te gedetailleerd is. Bij vlagen is het verhaal iets te langdradig. Dit is het tiende boek in de serie over rechercheur D.D. Warren. Ondanks dat het boek prima op zichzelf te lezen is, is het gedrag van rechercheur D.D. soms wat moeilijk te plaatsen door gebeurtenissen in de vorige boeken. Gelukkig blijft door de wisselende perspectieven het verhaal vlot en spannend. De moordzaak is onder bijzondere omstandigheden gepleegd en roept steeds meer vragen bij je op. Het blijft dan ook tot op het einde een grote verrassing wie de dader is.

Niet verder vertellen is een gedetailleerde en spannende thriller, waarin je vanaf de eerste bladzijde van deze dikke pil in gezogen wordt. Een boek waarin je stukje bij beetje steeds meer te weten komt over de dader. Houd je van spanning en mysterie dan is dit zeker een boek voor jou.

Eerder verschenen bij Boeken-cast

Niet verder vertellen

Voordat ze verdween