Niets blijft verborgen

Zaterdag, 1 december, 2018

Geschreven door: Simon Beckett
Artikel door: Agnes Eikema

De doden kunnen toch hun aanwezigheid aangeven

[Recensie] “Een. Twee. Acht. Dat zijn de getallen van ontbinding.De verhouding waarin alle organismen, groot en klein, rotten. In lucht, in water, in aarde. Vooropgesteld dat het klimaat hetzelfde is, doet een ondergedompeld lichaam er tweemaal zo lang over om af te breken als een lichaam dat aan de oppervlakte is gebleven. Onder de grond duurt het acht keer zo lang. Een. Twee. Acht. Het is een eenvoudige formule, en een onontkoombare waarheid. Hoe dieper ze begraven liggen, de doden kunnen toch hun aanwezigheid aangeven. Niets blijft voor altijd verborgen.”

David Hunter, forensisch antropoloog, krijgt op een avond een wanhopig telefoontje van iemand uit het verleden. Sophie Keller heeft samen met David jaren geleden meegewerkt aan een luguber onderzoek. Twee zusjes die vermoord zouden zijn door de gestoorde psychopaat Jerome Monk zouden ergens in de heidevelden van Dartmoor begraven liggen. Ergens, maar niemand weet waar. Jerome Monk, de vermeende moordenaar, is bereid hen de exacte locatie te wijzen. Maar de zoektocht wordt een groot drama, wanneer monster Monk probeert te ontsnappen. Onderlinge irritaties en frustraties zorgen ervoor dat de zaak onopgelost blijft en de zusjes blijven liggen waar ze zouden liggen.

Wanneer Jerome Monk uit de gevangenis weet te ontsnappen en een nieuwe serie moorden van start lijkt te gaan, laait de paniek op. Samen met Sophie gaat David op zoek naar Jerome en hoopt ook daarmee de zusjes te vinden. Maar hebben zij dezelfde beweegredenen? Tijdens hun zoektocht stuiten zij op ontdekkingen die leiden tot een nieuw licht op de zaak, waardoor deze in een stroomversnelling belandt.

Naar mijn idee heeft Simon Beckett wederom een spannende thriller geschreven met David Hunter in de hoofdrol. Andere recensies blijken niet zo positief te zijn, misschien omdat er in dit boek minder diep in wordt gegaan op forensische pathologie en ontbinding? In dit boek wordt het verleden van David deels verteld, waardoor de lezer een band met het personage ontwikkelt. Ook de personages Sophie en Terry zijn verschillend en daardoor interessant om hun acties en beweegredenen te volgen. Het plot is onverwacht en zorgt ervoor dat je als lezer zeker meer wilt weten van David Hunter. Kom maar op!

Eerder verschenen op Boekenz

Niets blijft verborgen

Klem