Niets minder

Vrijdag, 13 augustus, 2021

Geschreven door: Anna Todd
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een boek om heerlijk ontspannen te lezen

[Recensie] Auteur Anna Todd, bekend van de serie After, heeft het verhaal rondom Landon verder uitgediept. Na het eerste deel van het tweeluik Niets meer gaat het verhaal nu verder in Niets minder (deel 2).

Landon Gibson is degene die alles overheeft voor anderen. Na aankomst in New York realiseert hij zich dat hij meer voor zichzelf zal moeten opkomen. Zeker nu hij steeds meer met Dakota te maken krijgt. Wanneer hij dan ook geconfronteerd wordt met de mysterieuze Nora, is de verwarring compleet.

De proloog laat meteen enkele vraagtekens achter bij de lezer. Een aantal details die je beslist wilt weten, zijn een raadsel waardoor je gelijk verder wilt lezen. Zeker wanneer blijkt dat Nora geheimen heeft waar zelfs Landon niets van weet. De auteur weet overigens aan het einde van ieder hoofdstuk iets toe te voegen, bijvoorbeeld de afloop van een situatie, waardoor het boek moeilijk weg te leggen is omdat je erg nieuwsgierig wordt gemaakt. Omdat het verhaal erg vlot en lekker leest, zit je in korte tijd al over de helft van het boek.

De eerste 11 hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van de aardige, ietwat onzekere Landon. Daarna worden de hoofdstukken, zeer onregelmatig, vanuit een wisselend perspectief verteld. Zowel vanuit Landon als Nora. Dit kan zorgen voor verwarring bij de lezer. Hoewel het aangegeven staat bij de wisseling tussen de hoofdstukken, is het lastiger te lezen aangezien bij beiden de ik-vorm gehanteerd wordt. Het is op zich wel prettig dat de auteur twee personages uitdiept in het boek. Dit zorgt ervoor dat het op dit vlak niet saai of eentonig wordt.

Schrijven Magazine

Gaandeweg het boek leer je de personen steeds beter kennen. De auteur weet dit goed in het verhaal te verwerken omdat ze telkens een paar kenmerken of situaties bespreekt waarin hun karaktertrekken zichtbaar worden. Zo laat de auteur duidelijk doorschemeren dat Nora een zeer sterke persoonlijkheid heeft en dat Landon ondergesneeuwd wordt door haar. Het is bijzonder en origineel dat de vrouw krachtiger neer wordt gezet dan de man.

Landon weet niet goed wat hij wil met zijn toekomst, vooral op het gebied van de vrouwen. De schrijfster geeft een goede mix van zijn emoties weer die perfect bij de situatie passen. Helemaal aan het einde van het verhaal wordt pas duidelijk waardoor de hoofdpersonages zo reageren en kan de lezer zich nog beter inleven en voel je compassie.

De herkenbaarheid van bepaalde momenten zorgen voor een goede beleving. De alledaagse belevenissen zoals werken en uiteten gaan, spreekt erg tot de verbeelding. Zeker omdat de schrijfster erg beeldend schrijft, waardoor je het gevoel hebt dat je erbij bent of het ook beleefd kan hebben.

Al in het begin van het boek is er een goede opbouw van seksuele spanning rondom de geliefden en wordt de lust tussen hen steeds sterker. Deze intieme momenten komen al snel in het verhaal veelvuldig voor, maar worden veelal hetzelfde omschreven. Dit zorgt regelmatig voor een ‘nu weet ik het wel-moment’. Helaas waren er, naast deze intieme momenten, verder weinig hartstochtelijke gebeurtenissen. Ook het verhaal zelf blijft, net na het middenstuk, een beetje hangen. Het tempo waarin alles plaatsvindt, zou sneller kunnen verlopen en ook de momenten dat Nora zich in de keuken bevindt, zijn erg lang van stof. In tegenstelling tot het einde dat enkele vraagtekens bij de lezers achterlaat hoe bijvoorbeeld de band tussen de personages is en hoe de woonsituatie op dat moment is.

Hoewel het verhaal geen diepgaande materie bevat, geen ingewikkelde romance, is het een boek om heerlijk ontspannen te lezen, met van tijd tot tijd een glimlach op je gezicht door de amusante plagerijtjes en belevenissen. Het boek is naar mijn mening ook prima los te lezen van het andere. Het enige nadeel is wel dat de personages heel snel achter elkaar volgen. Wanneer je Niets meer hebt gelezen, ken je ze al wel. Dit prettig geschreven boek met een verrassend einde krijgt van mij 3 sterren!

Niets minder