Nieuwe maan

Zaterdag, 29 september, 2018

Geschreven door: Sarah Crossan
Artikel door: Antoinette van Steeg

Als je broer de doodstraf krijgt

[Recensie] Sarah Crossan werd in Nederland bekend nadat ze het boek Een had uitgebracht. Nu heeft ze Nieuwe maan geschreven, waar veel fans reikhalzend naar uitgekeken. Ook dit boek is geschreven in een vrije versvorm. Heeft ze met Nieuwe maan de lezer weer weten te raken?

Joe is pas zeven jaar als zijn tien jaar oudere broer, Ed, wordt opgepakt voor een moord op een blanke politieagent. Na een kort maar krachtig proces, wordt hij veroordeeld tot de doodstraf. Ed heeft bekend onder dwang, maar geeft aan onschuldig te zijn. Er is weinig contact met Ed en zijn familie. Af en toe ontvangen ze een kaartje of telefoon van hem. Wanneer de executiedatum is vastgesteld vraagt Ed of Joe bij hem op bezoek wil komen in de dodencel. Ze hebben elkaar dan al tien jaar niet gezien of echt gesproken.

Joe gaat op zijn verzoek in. Thuis wordt er niet vaak over Ed gesproken. Hun moeder is ondertussen uit beeld. Ze dronk veel, ondanks dat ze weinig geld hadden en heeft de kinderen in de steek gelaten, na Eds veroordeling. Tante Karen, voedt Joe en zijn zus nu op met een strenge opvoeding. Vader is overleden en alleen zijn zus, Angela, is zijn echte steun.

Eenmaal in Texas aangekomen, vindt hij een smerig hotelkamer in een verlaten dorp en gaat hij op zoek naar werk. Thuis heeft hij met een baantje als automonteur wat geld verdiend, maar veel is het niet. De stap naar Wakeling, waar Ed gevangen zit, is groot, nu hij zo dichtbij is.

Eenmaal overstag zien en spreken ze elkaar bijna dagelijks achter plexiglas en een telefoon. Joe weet niet wat hij denken moet. Is Ed echt onschuldig of liegt hij? Hij was tenslotte nog zo jong ten tijde van de moord?

In het dorp waar hij  verblijft, ontmoet hij Nell. Ze hebben een bepaalde klik die leidt tot een spel van enige mate van aantrekkingskracht. Als hij haar vader ontmoet, begrijpt hij waarom Nell zo wisselend reageert op hem. Ondertussen komt de executiedatum dichterbij. Eds advocaat probeert nog om de datum op te rekken, maar loopt tegen een hoop democratie op.

Joe blijft Ed bezoeken. Ze halen herinneringen op, maar bespreken ook wat er destijds echt gebeurd is. Hoe zal het aflopen voor Ed? Tot het eind blijft deze vraag voor de lezer lang in het ongewisse, maar voel je de emoties van de broers in elke vezel van de woorden.

Sarah Crossan heeft met Nieuwe maan een indrukwekkend thema in een prachtig verhaal weten te gieten. Het boek leest, door de vrije versvorm, als een trein en zit boordevol emoties. De zinnen zijn kort en het verhaal kent veel witregels. Hierdoor lijkt het verhaal nog meer kracht uit te stralen. Het verhaal is actueel, puur en voelt indringend aan. Een kanjer van een verhaal met een sterk plot. Lang geleden zo`n goed boek gelezen die nazinderde door mijn hoofd.

In Amerika is de doodstraf nog steeds een feit, wat het verhaal krachtig maakt. Hoe zou jij ermee omgaan als je naaste veroordeeld is tot de doodstraf? Het boek zet de lezer tot nadenken. Is een veroordeling altijd het echte verhaal? Wat schuilt er achter?

Sarah Crossan heeft al meerdere boeken geschreven naast Een en Nieuwe maan. Nadat ze Een in Nederland uitbracht, kreeg ze hier meer bekendheid. De van oorsprong Ierse schrijver heeft filosofie en literatuur gestudeerd en was jarenlang docent. Later werd ze fulltime schrijfster. Voor haar werken heeft ze meerdere keren op een shortlist gestaan in het buitenland. Zo heeft ze op de shortlist gestaan van de Carnegie Medal en  de Irish Book Awards.