No waste GROENTEN

Zaterdag, 21 januari, 2023

Geschreven door: Sophie Gordon
Artikel door: Marlies van Bee

Verspil niets en gebruik alles van de groente

[Recensie] Ben je op zoek naar een manier om voedselverspilling tegen te gaan, of wil je meer meekoken met het seizoen? Of ben je simpelweg op zoek naar inspiratie om vaker vegan te eten? Wellicht is het kookboek No waste GROENTEN dan iets voor jou. Sophie Gordon wil je met haar boek leren om op een duurzamere manier met eten om te gaan.

In No waste GROENTEN wordt een andere indeling aangehouden dan we normaal gewend zijn, namelijk op basis van het seizoen. Hiermee wil Sophie je inspireren om mee te koken met de zes seizoenen. En ja, dat lees je goed. Naast de vier seizoenen die we kennen, zijn er nog twee volgens Sophie: ‘de vroege zomer’ (de periode tussen de lente en midden zomer) en ‘het wordt winter’ (de periode tussen de herfst en midden winter).

Er zijn twee uitgangspunten in No waste GROENTEN. Ten eerste probeert Sophie zoveel mogelijk voedselverspilling te voorkomen. Dat houdt in dat er veel gekookt wordt met de gehele groente. Denk hierbij aan het gebruiken van het blad van de bloemkool of het loof van de bieten. Dat zijn onderdelen die normaal vaak in de prullenbak belanden, maar eigenlijk heel goed eetbaar zijn mits je ze goed bereidt.
Ten tweede wil Sophie bereiken dat je meekookt met het seizoen. Het gebeurt te vaak dat we pompoen kopen in de lente, terwijl deze in de herfst in het seizoen zijn. Door mee te koken met het seizoen, zorg je ervoor dat groenten van minder ver hoeven te komen en daarmee verlaag je je CO2-voetafdruk. Daarnaast is het ook nog eens goedkoper en lekkerder om de juiste producten op het juiste moment te kopen. Het komt de smaak ten goede.

Vegan
Zoals gezegd is No waste GROENTEN opgedeeld in zes hoofdstukken waarin het seizoen centraal staat. Vervolgens bestaat elk hoofdstuk uit vijf ingrediënten die de basis vormen voor de recepten van het specifieke seizoen. Als voorbeeld: voor het seizoen ‘het wordt winter’ zijn de vijf basisingrediënten knolselderij, kool, kastanje, peer en paddenstoelen. De recepten die je daarna vindt zijn onder andere kool geroosterd in ahornsiroop met romige kikkererwten, gehaktballen van paddenstoelen in marinasaus en romige pasta met kastanjes en salie.
Sophie geeft bij elk afzonderlijk recept tips hoe je voedselverspilling tegen kunt gaan, maar ook vertelt ze hoe je ingrediënten kunt vervangen door andere producten die bijvoorbeeld meer in het seizoen zijn.

En het mooie van dit alles is dat het boek compleet vegan is. In eerste instantie was het mij niet opgevallen, want het wordt nergens expliciet vermeld. Het zegt, denk ik, iets over de kwaliteit van de recepten. Wat wel opvalt is dat Sophie ervan uitgaat dat je enige kennis van koken hebt. In de ingrediëntenlijst staan geregeld niet de exacte hoeveelheden die je moet toevoegen (bijvoorbeeld 750 ml tot 1 liter groentebouillon, of 240 tot 360 gram edelgistvlokken). Mensen die graag een recept exact volgen zullen wat meer op hun eigen intuïtie moeten vertrouwen wanneer ze No waste GROENTEN gebruiken.

Al met al is No waste GROENTEN een boek dat je wil leren om duurzamer te koken waarbij er niet wordt ingeleverd op smaak en creativiteit. Met maar liefst 130 recepten is er aan inspiratie geen gebrek. Zet hem maar alvast op het verlanglijstje want dit is er een om in je kast te hebben.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl