Nocturna

Zaterdag, 18 april, 2020

Geschreven door: Maya Montayne
Artikel door: Minca Huiberts

Faceshifter

[Recensie] Finnian Voy bezit magie, maar gebruikt het op verschillende manieren. Één ding kan ze er het beste mee, zichzelf vermommen zodat niemand haar zal herkennen. Ze kan namelijk zowat elk ander gezicht en lichaam aannemen als Faceshifter. Maar… ze heeft al jaren haar eigen gezicht niet meer gezien, laat staan gebruikt. Als een machtig ganglid haar te pakken krijgt om een opdracht voor haar uit te voeren, zit er niets anders op voor Finn om haar orders op te volgen, want anders zal haar magie van haar worden afgenomen. Ze wordt erop uitgestuurd om een bijzonder artikel uit het koninklijk paleis te stelen. Prins Alfehr bezit ook magie, maar ziet het meer als een ontsnapping van zijn dagelijks leven omdat hij na de verdwijning van zijn broer is gekozen als opvolger van de troon. Maar Alfie denkt niet dat zijn broer zomaar is verdwenen of is omgebracht. Hij gaat op onderzoek uit, met alle gevolgen van dien.

De twee verhaallijnen komen op een onfortuinlijke manier samen en Finn en Alfie zijn op elkaar aangewezen om ieder hun eigen doel te kunnen bereiken. Maar op een gegeven moment liggen hun doelen dichter bij elkaar dan ze ooit hadden kunnen voorzien.

Magie is een onderwerp dat in de afgelopen jaren ontzettend veel in YA boeken centraal staat, maar telkens op een andere manier. En dat was bij Nocturna ook het geval. Ondanks dat ik in het begin van het verhaal af en toe sterk aan ‘De Kleuren van Magie’ moest denken. Naarmate ik verder las, viel deze gelijkenis eigenlijk totaal weg en werd ik meegetrokken in een heel ander magisch verhaal. De manier waarop de kaft van het boek spreekt voor de inhoud van het verhaal is erg wonderbaarlijk. Het gevoel dat ik kreeg bij de cover, Arabisch sprookjesachtig, klopte ook met de beschrijving van de gebouwen en omgeving in het verhaal. Vooral in het begin van het verhaal is dit aan de orde, hoe verder het verhaal namelijk vordert hoe meer magie, actie en avontuur er plaats vindt.

Het welbekende fenomeen: magie, meisje en prins, is natuurlijk een beetje cliché, maar de manier waarop Maya Motayne dit verhaal heeft uitgewerkt, zorgde er bij mij niet voor dat dit verhaal cliché aanvoelde. Er zitten natuurlijk altijd bekende elementen in een Young Adult verhaal, maar hoe verder ik las, hoe meer ik dat vergat. Het verhaal trok me mee in zijn eigen wereld en liet me bijna niet meer los. Ik wilde continu verder lezen om erachter te komen waar het verhaal naar toe zou werken. De manier waarop de magie ontpopt en uiteindelijk tot een uitbarsting komt is ook goed uitgewerkt. De ontwikkelingen in het verhaal lagen niet allemaal voor de hand en tijdens het lezen vergat ik zowel de tijd als alle andere verhalen die ik al eens eerder heb gelezen.

Wat de personages betreft heeft Maya de welbekende elementen samengevoegd er een eigen draai aan gegeven en in een onbekende maar magische wereld geplaatst. Ondanks de dingetjes die je als lezer al dan niet kunt voorspellen, zijn de personages interessant en blijven ze totaal niet oppervlakkig. Beide hebben een geheim en gaande het verhaal komt hier steeds meer van boven water. Finn en Alfie moeten elkaar leren vertrouwen en dat gaat niet zonder slag of stoot. Soms zorgen gebeurtenissen ervoor dat er een geheim of ontdekking over de ander wordt gedaan, maar soms gaan ze het gesprek met elkaar aan en ontstaat er meer vertrouwen ondanks hun verschillende achtergronden.

Nocturna is niet zo zeer een typisch YA verhaal, want er zit daadwerkelijk een aparte, magische en verontrustende twist in. Menig YA lezers zullen ontzettend blij zijn als ze dit boek in handen krijgen en zullen versteld staan nadat ze het hebben gelezen. Een heerlijk boek met magie, avontuur en twee op elkaar aangewezen personages die samen de strijd aan moeten gaan tegen het kwaad dat ze zelf hebben ontketend.

Voor het eerst verschenen op Winged Books