Noem me Nathan

Zaterdag, 29 mei, 2021

Geschreven door: Catherine Castro
Artikel door: Ramona van den Berg

Echt alles wordt uit de kast gehaald

[Recensie] Samen met mijn Perfecte Buren familie hebben we in de maand mei ieder een boek gelezen waarin het thema vrijheid een hoofdrol speelt. Vrijheid kun je in de breedste zin van het woord zien. Het hoeft niet alleen met de Tweede Wereldoorlog te maken hebben waar we allemaal bij stil staan met dodenherdenking en bevrijdingsdag. Ik koos voor het boek Noem me Nathan. In dit verhaal maken we kennis met Lila . Een meisje dat totaal niet lekker in haar vel zit. Nu is de puberteit al verwarrend, maar als je dan ook nog eens het gevoel hebt dat je in een verkeerd lichaam zit is de strijd nog zwaarder. Ze wil dan ook liever Nathan genoemd worden. Hij wordt gek van zijn lichaam dat steeds meer de vormen van een vrouw begint aan te nemen. Hij kleedt zich al als een jongen, maar nog is het zo dat de buitenwereld hem als een meisje ziet. Doordat Nathan zich niet fijn voelt sluit hij zich ook steeds meer af van zijn vrienden en familie. We zien niet alleen de worsteling die Nathan ondergaat maar ook wat het met zijn familie en vrienden doet.

Jongens, wat een verhaal zeg. We krijgen dit boek voorgelegd als een Graphic Novel. Een soort stripboek met de nodige plaatjes en teksten erbij. Wat me vooral opvalt is dat ik dit verhaal ook makkelijk zonder woorden zou kunnen lezen. Alleen de illustraties zorgen al dat je begrijpt waar het verhaal over gaat. Het laat duidelijk de strijd zien, maar ook de emoties! Echt mooi neergezet.

We krijgen niet alleen de mooie momenten te zien, maar ook de rauwheid van het walgen van jezelf en niet happy zijn met hoe je bent. We weten allemaal dat het niet alleen het lichamelijke aspect is maar ook zeker het geestelijke dat een rol speelt bij dit thema. Ik kan alleen maar vol lof zijn over het feit dat ieder stukje belicht wordt in dit boek. Echt alles wordt uit de kast gehaald.

Wanneer Nathan zich langzaamaan openstelt voor zijn familie begint het balletje langzaam te rollen. De liefde die er dan vanaf straalt voel je als lezer goed binnenkomen. Nathan gaat de reis van zijn transitie niet alleen aan maar wordt omringd door de nodige liefde. We krijgen als lezer alle stappen die gezet worden mee. Dat maakt dit verhaal ook zo dankbaar om te lezen. Je hoort weleens dat iemand in de knoop zit met zichzelf. En het is niet altijd een happy end dan. Maar dit verhaal zorgt ervoor dat er ook voor deze mensen een licht aan het einde van de tunnel schijnt.

Dans Magazine

Ik ben vol lof ben over deze Graphic Novel. Ik kan dan ook niets anders dan het de 5 sterren geven die het verdient!