Nooit meer

Zaterdag, 21 januari, 2023

Geschreven door: Colleen Hoover
Artikel door: Demi Stein

Soms is degene die je liefhebt die je het meest pijn doet

[Recensie] De jeugd van Lily Bloom was niet de meest gemakkelijke. Op de avond van haar vaders begrafenis ontmoet ze per toeval chirurg Ryle Kincaid. Hij blijkt ook een zware dag te hebben gehad en ondanks dat ze elkaar niet kennen, hebben ze meteen diepgaande gesprekken. Er is een aantrekkingskracht, maar toch gaan ze aan het einde van de avond hun eigen weg.

Er is een volgende toevallige ontmoeting noodzakelijk voordat het tussen deze twee daadwerkelijk wat wordt. Ze lijken het perfecte stel. Hij knap en intelligent, zij gevat en vrij. Maar de relatie met Ryle doet Lily terugdenken aan haar verleden.

BookTok-sensatie
It ends with us, of zoals we de titel in het Nederlands kennen, Nooit meer, is een onwijs bekend boek. Hoewel alle titels van Colleen Hoover op dit moment razend goed verkopen, lijkt It ends wit hus het Hoover boek te zijn dat iedereen gelezen moet hebben. Maar is dat terecht?

Colleen Hover is een auteur van jeugdromans en romantische verhalen. Haar debuut Slammed kwam in 2012 uit. Met Hopeless kwam ze in 2012 bovenaan de bestsellerlijst van New York Times te staan. Tegenwoordig is ze een auteur wie steevast op de ‘BookTok tafel’ ligt. Haar romans staan erom bekend heftige thema’s te behandelen, zo ook in Nooit meer.

Lily komt over als een vrouw die weet wat ze wil. Ze is positief ingesteld, vriendelijk en besluit om ondanks haar jeugd, haar dromen te volgen. Ryle is een neurochirurg en geen type die relaties aangaat. Lily maakt echter een hoop in hem los en zodoende loopt het toch uit op een relatie.

Ryle is een personage waarvan je in het begin hoopt dat hij anders is. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je gaat beseffen dat hij geen geschikt relatie materiaal is en hoe meer je hoopt dat Lily dit gaat inzien en de koffers pakt, alvorens het te laat is. Dit geeft het hele boek een gek sfeertje. Enerzijds wil je weten hoe het afloopt voor alle personages in het boek, anderzijds is het een verhaal dat onder je huid gaat zitten door het gedrag van Ryle. Hoewel ik het een goed geschreven roman vind en daarom de BookTok sensatie zeer zeker begrijp, vind ik dat er te rooskleurig over Ryle’s gedrag wordt gesproken. Er zijn zelfs (jonge) meiden die aangeven juist weg te dromen bij het karakter Ryle. Om spoilers te voorkomen verkap ik niet de handelingen van Ryle, maar dat ze heel erg verkeerd zijn, is een ding wat zeker is.

Harde werkelijkheid
De boodschap achter deze roman en hetgeen Colleen Hoover hiermee wil laten zien is dat er, spijtig genoeg, veel vrouwen in een ongezonde relatie als die van Lily en Ryle zitten. Het is de harde werkelijkheid en daarom goed dat het besproken wordt.

Nooit meer is daarnaast een roman zoals we hem kennen van Hoover. Zeer prettig geschreven, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Zeer hoge dosis drama, waardoor het vermakelijk en intrigerend is en de boodschap komt goed naar voren. Recent is Vanaf nu uitgekomen, dat verder gaat op Nooit meer. Nooit meer is een goede roman met een belangrijke boodschap. De manier waarop er aandacht gegeven wordt aan dit boek is niet altijd correct, gezien het heftige thema in dit verhaal. Het is dan ook aan te raden om de trigger warnings eerst te bekijken, wanneer je hier gevoelig voor bent. Desalniettemin is het boek zeker een aanrader om te gaan lezen.

Eerder verschenen op meerboekenblog.nl