Noorderlicht

Zaterdag, 11 februari, 2023

Geschreven door: Ellen Ooms
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een romantisch avontuur in het Hoge Noorden!

[Recensie] Fleur is er helemaal klaar mee! Naast dat ze geen liefdesleven heeft, is haar baas een enorme zak. Net wanneer haar moeder zich ook nog eens met haar leven gaat bemoeien, komt haar broer met een bijzonder voorstel. Lukas, een vriend van hem, heeft een huskyfarm in het ijskoude Lapland en kan vast wel wat hulp gebruiken. Wanneer ze op een dag een pijnlijke ontdekking doet, is de maat vol en besluit ze haar baan op te zeggen en het avontuur tegemoet te gaan. Eenmaal in Lapland blijkt dat niet alleen de buitentemperatuur tot ver onder het vriespunt komt. De warme ontvangst waar ze op had gehoopt, blijft achterwege. Zit Lukas wel te wachten op haar hulp? Zal het Fleur lukken om Lukas te ontdooien?

Een ijskoud avontuur
Wanneer je een heerlijk wintergevoel wilt krijgen, is dit het ultieme boek! Dat begint al met de cover. Jammer genoeg toont mijn e-reader alleen zwart-wit tinten, want het is eigenlijk noodzakelijk om de cover in kleur te zien om alvast de sfeer te kunnen proeven. De winterse sfeer die Ellen Ooms in het verhaal naar voren brengt, zorgt voor de perfecte belevenis bij de lezer. IJzige kou, sneeuw, husky’s en uiteraard het noorderlicht. Je waant je in het prachtige Lapland. Dit is zeker de sterkste kant van het verhaal. Het lieve karakter van Fleur en Britt (de zus van Lukas) en het knapperende haardvuur zorgen er daarentegen weer voor dat er een warm gevoel bij de lezer achterblijft.

De schrijfster heeft een vlotte pen waardoor het verhaal lekker weg leest. Doordat er geen ingewikkelde verhaallijn is, zit je vanaf de eerste pagina al in het verhaal. Al vrij snel wordt de lezer nieuwsgierig gemaakt doordat Lukas zo afstandelijk reageert. Wat hierachter zit, merk je pas aan het einde van het boek. Het is jammer dat de overgang van Lukas’ persoonlijkheid – van koel en afstandelijk naar vriendelijk en liefdevol – nogal abrupt gaat. Toch heb ik genoten van de karaktereigenschappen van Fleur en Lukas vanwege het feit dat die mijlenver uit elkaar liggen.

Het komt regelmatig voor dat boeken nogal een snelle tijdverloop hebben in een verhaal. Bij Noorderlicht vond ik het zelf juist iets te langzaam gaan waardoor ik het verhaal af en toe een beetje vond ‘doorkabbelen’. Daar is verder niks mis mee; het is nog steeds een prettig boek om een paar uur van te genieten. Wat mij betreft, had er ook iets meer romantiek in mogen zitten.

Ellen Ooms neemt de lezer mee op een ijskoud avontuur waarin liefde, bedrog en een mooie vriendschap vele pagina’s vullen van Noorderlicht.

Eerder verschenen op Boeken-cast