Oeps, ik liet de citroentaart vallen

Zaterdag, 15 februari, 2020

Geschreven door: An Swerts, Eline van Lindenhuizen
Artikel door: Katelijne van Alem

“Waarna dat woord ging fladderen door haar hoofd en buik”

De auteur

[Recensie] An Swerts is geboren in 1973 en groeide op in Geel. Na haar studies voor apotheker gaf ze tien jaar les, om dan toe te geven aan haar kriebels voor de journalistiek. Vandaag schrijft ze onder meer voor het gezondheidsmagazine Knack Bodytalk. Maar haar grootste passie zijn misschien wel prentenboeken. Haar eerste prentenboek Mag ik je knussen?, dat ze samen met illustrator Peter van Harmelen maakte, werd meteen genomineerd voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen (2010-2011). “En dat gaf me zoveel zelfvertrouwen dat ik ben blijven schrijven voor kinderen.” Wat haar inspireert? Eigen ervaringen met haar dochter en andere kinderen Mag ik je knussen?, Zo blij met jou en Krijg ik een kabouter, Sint? Haar liefde voor honden, Zo zacht als Flanel en Dromen van Mokka.  Haar opa die een beroerte had, Lieve opa, ik help je wel. Een te vroeg geboren kindje in de vriendenkring, Vroeger dan verwacht. Interviews met onder meer rouwexpert Manu Keirse, Het verdwenen kersenrood.’

De illustrator

Eline van Lindenhuizen is een freelance illustrator en woont in Kampen. Ze is geboren in 1983 en heeft illustratie gestudeerd aan de Minerva Academie in Groningen. Ze houdt van tekenen, boeken en rommelmarkten. Clavis Uitgeverij heeft haar talent ontdekt tijdens de illustratorendag, een open huis voor illustratoren in Hasselt en Amsterdam. Ze heeft daar haar portfolio laten zien en feedback gekregen van de uitgeverijen.

Verhaal

Ieder kind is uniek. In sommige gezinnen wordt iemand ziek. In andere families is ooit iets vervelends gebeurd. En soms is het huishouden gewoon een beetje anders. Pleister maakt al die gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Deze boeken bevatten een warm verhaal, een spelletje en een versje of liedje op kindermaat. Maar ook een informatieve bijlage voor volwassenen, met een aangrijpende getuigenis of een interview met een pleister-expert. Op die manier nodigt Pleister uit tot praten met en begrijp krijgen voor elkaar. Want hoe moeilijk sommige dingen ook zijn, een pleister helpt altijd.

De vrolijke en ondernemende Lucia verandert van een klaterend watervalletje in een stil meertje. Zelfs haar buurjongen Emilio krijgt haar niet meer aan het lachen. Op school doet ze alleen nog wat echt moet. En eigenlijk vindt ze niets meer leuk. Want ze is bang om fouten te maken. Tot ze in haar vaders restaurant ontdekt dat uit een fout ook weleens iets heel moois voortvloeit!

Een innemend en bemoedigend verhaal over faalangst. Met achteraan een interview met een expert en enkele tips om de veerkracht en het zelfvertrouwen van kinderen op te krikken. Voor kinderen vanaf 6 jaar.

Faalangst

Het verhaal gaat over Lucia, zij heeft faalangst. Een mooi boek om te lezen met je kind om te praten over het onderwerp faalangst. Ook goed bruikbaar in klassikale vorm. Misschien herkennen kinderen zichzelf wel en kun je vanuit het boek het gesprek met de groep aangaan. En vervolgens kun je er allerlei tips uithalen om om te gaan met faalangst. Zo denkt Lucia na het voorval met de citroentaart steeds aan de citroentaart als ze iets ‘spannends’ gaat doen. Wat helpt jou bij spannende en nieuwe dingen?

Interactief

Er zijn allerlei extra’s verwerkt in dit mooie boek. Naast het warme verhaal over Lucia, lees je achterin het interview met een expert. Dit heeft veel meerwaarde voor ouders of verzorgers van een kind met faalangst. Daarnaast staat er onder andere een zoekplaat in en een tekst over waar Emilio en Lucia allemaal van dromen. Mooi om het samen te hebben over je dromen en wat je nog allemaal graag zou willen doen en bereiken. Dit boek biedt dus veel gebruiksvormen, een aanrader!

Vormgeving

Een boek met erg mooie en warme illustraties. De geverfde illustraties nemen je perfect mee in het verhaal. Leuk om de extra’s te bekijken die in dit boek verwerkt zijn, zoals de brief van oma in een mooi lettertype en de pagina met dromen die zeer tot de verbeelding spreekt. Het boek is goed bruikbaar voor individueel en groepsgebruik, vanaf een jaar of 6.

De pleisterserie zijn toegankelijke boeken om te lezen over stoornissen, maatschappelijke situaties en aandoeningen. De boeken uit  de Pleisterserie kenmerken zich door een aantal punten:

• ze zetten een bepaalde stoornis of probleem centraal
  • ze bestaan uit een verhaal (prentenboek) gevolgd door een versje of gedicht;