Olijfolie. Het naslagwerk

Zaterdag, 2 mei, 2020

Geschreven door: Wilma van Grinsven-Paberg
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Alles wat je wil weten over olijfolie

[Recensie] Wilma van Grinsven-Padberg is Olijfoliesommelier en schreef het boek Olijfolie, Alles wat je wilt weten over het vloeibare goud. Deze kleine compacte hardcover staat bomvol informatie en wie denkt echt alles al te weten zou weleens verrast op kunnen kijken. En wie er nog weinig van weet kan zijn hart ophalen. Zo dacht ik, als beetje onwetende, dat donkere olijfolie altijd beter was dan lichtgekleurde. Helemaal niet waar!

Wilma van Grinsven nam in 2007, samen met een paar andere mensen, het bekende Oil & Vinigar over en in 2014 besloot ze in Italië een olijfolie-opleiding te volgen aan de oudste school aldaar. Het is niet zomaar een opleiding want je wordt niet toegelaten als je geen goede reukcapaciteiten hebt. Nu het boek verschenen is moet ze haar eindexamen nog doen maar dat komt vast goed. Haar ultieme doel is dat olijfolie die op tafel staat in een restaurant voortaan op de menukaart wordt aangegeven, met vermelding van oogstjaar en herkomst. Dat lijkt mij een prima plan!

Zoals gezegd is het een boek vol duidelijke en interessante informatie. Opgedeeld in hapklare hoofdstukken. Uiteraard beginnen we met de geschiedenis van olijfolie. Daarna leren we hoe olijfolie gemaakt wordt. Welke soorten bestaan er? Hoe proef je olijfolie? Hoe gezond is het? Alles over de spelregels, regelgeving & fraude. Wie zelf een opleiding in deze wereld wil gaan volgen kan zijn hart ophalen in het hoofdstuk De wereld van olijfolie: wedstrijden en opleidingen.

Na al die informatie willen we natuurlijk de keuken in en ook daar is aan gedacht. Het achtste en laatste hoofdstuk bevat een hele rij heerlijke recepten. Ik noem er een paar: Gegrilde aubergine met verse citroen-ricotta. Brandade van zeebaars en aardappel met citroen-mayonaise en uien-crème. Asperge carbonara met eidooier-olijfolie-crème, kinnebak spek en 1000-dagenkaas. Maar niet alleen hartige gerechten. Ook een aantal zoete zoals Polenta-olijfolie-taart met citroen en puree van abrikozen of een Karamel-vanille-ijs met olijfolie en krokante amandelen.
Zeer de moeite waard.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl