Nueva Vida 1 - Onder de Spaanse zon

Donderdag, 8 juli, 2021

Geschreven door: Anna Thomas
Artikel door: Sonja Hubregtse

De auteur heeft erg veel humor toegevoegd en het is erg amusant om de gedachtegang van de personages te kunnen lezen

[Recensie] Linda, Judith en Ellen zijn op dezelfde dag getrouwd met hun geliefde partners. Dat is ondertussen alweer 25 jaar geleden. Hoewel ze elkaar 12 jaar niet gezien hebben, besluiten ze dat het toch een reden is voor een feestje met z’n drieën. Dat loopt alleen anders dan ze vooraf bedacht hadden. ‘Wist je vooraf maar wat je later allemaal weet.’

De drie vriendinnen hebben elkaar leren kennen op de lagere school. Linda werkt in een supermarkt en is getrouwd met Mark. Terwijl ze zich een slag in de rondte werkt als secretaresse, zit Mark het liefst met zijn vrienden aan de bar.

Ellen werkt in de zorg en is getrouwd met Nick. Ze worstelt erg met haar gewicht en heeft weinig zelfvertrouwen. Nick is jaren geleden vreemdgegaan met zijn collega Marloes (waar hij nog mee samenwerkt) en daar heeft ze het nog altijd moeilijk mee.

Judith is getrouwd met Paul. Hij is zeer materialistisch ingesteld. Terwijl ze zich steeds vaker ergert aan zijn gladde praatjes, ziet ze wel in dat hij erg goed weet wat haar tekortkomingen zijn en helpt haar daarmee. De meiden hebben alle drie sowieso één ding gemeen: de temperatuur binnen hun huwelijk is onder nul gedaald. Ze worstelen alle drie met hun eigen problemen.

Archeologie Magazine

De avontuurlijke feelgood Onder de Spaanse zon is het eerste boek in de reeks Nueva vida en geschreven door Anna Thomas, het pseudoniem van de auteur Marja West.

Het verhaal staat in het begin vooral in het teken van de kennismaking van Linda, Judith, Ellen en hun partners en wat ze met elkaar te maken hebben. Het is erg knap dat de auteur deze zes personen zo scherp neer weet te zetten met ieder zo hun eigenaardigheden. Hoewel de hoofdstukken benoemd zijn naar de persoon waarover het gaat, gebeurt het in het begin soms dat je de personages door elkaar gooit. Het is enigszins een vermakelijke mengelmoes van personages.

Wat erg origineel aan deze kennismaking is dat ook hun jeugd beschreven wordt waardoor je ze van voor tot achter leert kennen. Bij sommigen is het zelfs erg belangrijk de situaties uit hun jeugd te benoemen, aangezien die erg relevant zijn voor het verhaal.

Anna Thomas heeft ervoor gezorgd dat het verhaal vlot leest. Ze heeft erg veel humor toegevoegd en het is erg amusant om de gedachtegang van de personages te kunnen lezen. Deze zijn cursief gedrukt, waardoor er duidelijk onderscheid is met de rest van het verhaal. Ook de ergernissen in de huwelijken zijn een lust om te lezen. Juist doordat je je inleeft in de drie vriendinnen en jezelf vast en zeker in de personen herkent, geniet je mee met de perikelen tussen man en vrouw.

Wanneer de drie stellen samen gaan dineren in een restaurant, komt een ietwat langdradig deel. Niet zo zeer omdat het een eentonig belevenis is (de gebeurtenissen blijven namelijk erg amusant), maar wel omdat het plaatsvindt in hetzelfde tijdvak en het verteld wordt uit het oogpunt van de drie vrouwen afzonderlijk. Aangezien het dezelfde tijdspanne betreft, weet je als lezer (na het eerste personage) al wat er gaat gebeuren en komen ook dezelfde monologen voorbij. De gedachten van de drie vriendinnen zijn uiteraard wel verschillend.

Buitenom dat deel weet de auteur de aandacht zeker vast te houden. De zeer goede verdeling van aspecten (bijvoorbeeld jaloezie, weinig zelfvertrouwen, geldproblemen, de overgang en de worsteling in het huwelijk) over heel het verhaal is zeker een kwaliteit van deze auteur. Hierdoor worden deze onderwerpen zeer subtiel in het verhaal toegevoegd. Je geniet van de impulsieve acties van de drie vriendinnen, de heerlijk relaxte sfeer onderling en leeft mee met de problemen die ze stuk voor stuk hebben.

Anna Thomas haalt telkens weer de nieuwsgierigheid bij de lezer naar boven. Zo speelt het Spaanse leven in dit deel nog niet echt een grote rol waardoor je erg uitkijkt naar deel twee. Ook de brieven van Alejandro spelen hierin een rol aangezien de schrijfster deze regelmatig aanhaalt. Dat zorgt ervoor dat je interesse gewekt wordt omdat je benieuwd bent wat erin staat. Het blijft in dit deel nog een raadsel.

Wanneer de proloog op een bijzondere en vloeiende wijze in de epiloog tevoorschijn komt, merk je dat dit een auteur is die buitengewoon goed is in het schrijven van feelgoodromans en waar we nog veel over gaan horen. Het boek krijgt van mij daarom 4,5 ster!

Nueva Vida 3 - Dromen jagen

Nueva Vida 2 - Zonder jou

Nueva Vida 1 - Onder de Spaanse zon