Onder vuur - Vuurproef

Zaterdag, 15 april, 2023

Geschreven door: Nico De Braeckeleer
Artikel door: Severine Lefebre

Voor de serieliefhebber zeker een absolute aanrader

[Recensie] Orlando heeft het goed voor elkaar. Hij doet zijn job als brandweerman graag en heeft toffe collega’s waarmee hij een goed team vormt. Hij heeft een duidelijke mening en schrikt voor niets terug. Op privévlak heeft hij een liefhebbende vrouw en twee kleine kinderen. Alles lijkt dan ook goed te gaan, tot zijn tweejarige dochter Louise ziek wordt. Orlando voelt zich hulpeloos, hij kan alleen toekijken. Daarom stort hij zich op zijn werk, waar hij wel levens kan redden. Dit alles stelt zijn relatie met Maaike serieus op de proef. Als een vuurproef die hen dreigt te verzwelgen.

Vuurproef is een prequel op de populaire Vlaamse VRT-fictieserie ‘Onder Vuur’, en focust zich op het leven van sergeant Orlando. Het speelt zich af voor de start van de reeks. Inmiddels is het tweede seizoen ook al op televisie geweest, het boek verscheen rond dezelfde periode. Vuurproef is geschreven door de Vlaamse auteur Nico de Braeckeleer, die daarmee zijn tachtigste boek heeft verwezenlijkt. Hij schreef eerder onder andere de young adult serie ‘Adem’ en boeken over de Vlaamse soapserie ‘Familie’.

Link met de brandweer
De cover laat dadelijk de link zien met de brandweer. De roodtinten staan duidelijk op de voorgrond, en je ziet de vlammen uit een gebouw slaan. De kijkers van de televisieserie ‘Onder Vuur’ zullen direct het personage Orlando herkennen. De verhaallijn gaat dan ook hoofdzakelijk over zijn privéleven, namelijk de ziekte van zijn dochtertje, en de impact die dit heeft op hem, zijn relatie en zijn werk. Het is zeker een meerwaarde voor de serie, omdat bepaalde zaken nu duidelijker zijn geworden. Maar het boek is ook los hiervan perfect te lezen.

Net als in de serie speelt het verhaal zich af in de brandweerpost Oosteroever in Oostende, waar Orlando werkt. Je voelt daarbij de spanning bij een oproep voor een brand of andere interventie. Dit is erg realistisch neergezet. Ook de spanning tussen Orlando en zijn vrouw Maaike is goed voelbaar, deze krijgt tijdens het lezen andere lading. De verhaallijn rond het verloop van Louises ziekte is nauwkeurig en geloofwaardig uitgewerkt. Als lezer voel je mee met het gezin en beleef je dezelfde spanning die zij meemaken. Het is heftig, vooral omdat je het zelf zo voelt binnenkomen. Koude rillingen zijn gegarandeerd, maar deze keer niet uit schrik.

Heaven

Ruimte geven aan haar verdriet|
De personages zijn goed uitgewerkt en zijn voor de seriekijker ook herkenbaar. Het is extra fijn als je er direct een gezicht kan opplakken, dat maakt hun conversaties en handelingen nog meer visueel. Maar ook zonder deze herkenbaarheid zijn de personages sterk neergezet. Zeker wat betreft Orlando en Maaike komen hun reacties zeer geloofwaardig over. Beiden reageren verschillend op de situatie rond hun dochter, wat in realiteit vaak zo is. Maaike geeft ruimte aan haar verdriet, terwijl Orlando het verdringt en zich op zijn werk stort. Vuurproef is een emotioneel sterk uitgewerkt boek.

Nico de Braeckeleer heeft een eenvoudige, meeslepende en beeldende schrijfstijl. Hij is erin geslaagd om het gevoel van de serie over te brengen op papier. Dat maakt het boek voor een breed publiek toegankelijk. Zo is het voor de serieliefhebber zeker een mustread, waardoor mensen die weinig lezen misschien toch met dit boek het plezier van lezen ontdekken. Maar los daarvan weet het verhaal je als lezer te boeien en te beroeren, en speelt de voorkennis geen rol. Die is enkel maar leuk meegenomen. Vuurproef leest ook heel vlot, en de korte hoofdstukken helpen mee om het hoge leestempo in stand te houden.

Eerder verschenen op Boeken-cast