One small thing

Zaterdag, 21 maart, 2020

Geschreven door: Erin Watt
Artikel door: Minca Huiberts

Een ontmoeting met grote gevolgen

[Recensie] Drie jaar geleden is Beth’s zus overleden en sindsdien zijn haar ouders strikt, overbezorgd en niet meegaand. Beth kan niet wachten tot ze haar diploma heeft en in een andere stad kan gaan studeren. Maar voordat het zover is wil ze nog eens lekker kunnen genieten, zonder dat haar ouders haar in de weg staan. Tegen beter weten in gaat ze naar een feestje waar ze nauwelijks iemand kent. Daar ontmoet ze Chase. Hij is knap, vriendelijk en staat voor alles wat haar ouders haar zouden verbieden. Maar na die nacht die ze samen hebben doorgebracht, is niets meer hetzelfde. Want wat Beth eerst nog niet wist was dat ook Chase een verleden heeft en dat heeft met haar overleden zus te maken.

One small thing begon zoals ik had verwacht. Een lekkere schrijfstijl, niet al te moeilijke of diepgaande personages. Lekker luchtig, ondanks het zwaar beladen verleden van Beth. Want ondanks dat er niet heel veel woorden aan vuil worden gemaakt, weet je op een gegeven moment wat er drie jaar geleden is gebeurd en waarom Beth zo graag stiekem naar dat feestje wilt. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat ze nog niet zo heel verstandig is in het nemen van belangrijke keuzes en dat blijkt later in het verhaal nog vaker terug te komen. Na haar ontmoeting met Chase wordt duidelijk hoe haar ouders haar in het gareel proberen te houden. Behoorlijk overdreven en totaal onverwachts gebeuren er af en toe dingen die ik niet aan zag komen. Ook Beth denkt er zo over, maar haar mening wat de grenzen van haar ouders betreft, wordt al snel duidelijk. Ze lijkt te denken dat ze meegaand is en goed luistert, maar in de tussentijd vreet ze van alles uit waar ze beter over na had moeten denken. Hier ontstonden bij mij soms wel eens irritaties ten op zichte van Beth.

De verhaallijn verloopt zoals je zou kunnen verwachten. Er zitten weinig verrassingen in, op de maatregelen van Beth’s ouders na. Hoe meer ze haar proberen te temperen hoe opstandiger ze lijkt te worden. Ook haar vrienden merken dit op en al helemaal als Chase in beeld komt. Ze maakt naar mijn mening een aantal domme beslissingen en moet naderhand dealen met de consequenties. Ze is impulsief en zwelgt in het zelfmedelijden en het deed me dan soms goed wanneer een ander personage haar op haar gedrag aansprak. Maar de manier waarop die gesprekken plaatsvonden, vond ik niet echt realistisch. Sommige woordkeuzes, argumenten of onderbouwingen leken nogal kort door de bocht of extreem negatief. Op een manier waarop ik het gesprek in elk geval niet zou voeren. Deze dialogen wekken dan soms ook irritaties op.

Het concept van het verhaal daarentegen is erg goed. Niet geheel realistisch, maar het zal je maar overkomen dat je iemand tegenkomt en leuk vindt, die achteraf meer blijkt te weten over het overlijden van je zus dan jij zelf. Alleen de manier waarop de personages en de verhaallijn zijn uitgewerkt laten nog wat te wensen over. Toch is het verhaal op de een of andere manier wel pakkend. En ik denk dat dat voornamelijk aan de schrijfstijl ligt. De korte hoofdstukken en gemakkelijke zinnen. Lekker geschreven waardoor het gewoon goed weg leest. Maar als je het geheel gaat bekijken, mist er gewoon iets belangrijks. En dat heeft er bij mij voor gezorgd dat het verhaal me niet helemaal heeft kunnen overtuigen. Naarmate het verhaal vordert en je dichter bij het einde komt, blijken sommige elementen uit het verhaal toch op hun plek te vallen. De communicatie tussen de personages verloopt beter en dat zorgt er uiteindelijk voor dat het einde toch wel weer wat dingen goed maakt.

Voor het eerst verschenen op Winged Books

One small thing

De Royals 1 - Verleiding