Ongewenst

Maandag, 13 december, 2021

Geschreven door: Marlies Slegers
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Een rollercoaster van emoties

[Recensie] Marlies Slegers schreef boeken voor volwassenen. Toen haar zoon klein was, kwam ze er achter dat ze het zo leuk vond om voor te lezen en je te verliezen in de fantasie van de kinderboeken dat ze besloot om zelf kinderboeken te schrijven. Inmiddels heeft ze al veel succesvolle kinderboeken op haar naam staan en schrijft ze ook boeken voor jongeren. Dit boek is uitgegeven door Kluitman-novelles. Zij geven boeken voor jongeren uit van ongeveer 100 bladzijdes voor een speciale prijs onder het motto “Niet dik, wel spannend”.

En dat motto klopt. Het boek is niet dik, maar er gebeurt wel veel. Feline is zestien en komt er, tot haar grote schrik, achter dat ze zwanger is. Ze zit in de vierde en is er totaal nog niet aan toe om een baby te krijgen. Ze wil nog op stap met haar vrienden en voor een langere tijd naar het buitenland. Daarnaast is het uit met de vader van haar baby en wil ze eigenlijk geen contact meer hebben met ex-vriendje Milan. Feline weet al wat ze wil met de zwangerschap maar iedereen gaat zich ermee bemoeien. Het wordt voor haar steeds moeilijker om een keuze te maken. En is de keuze die ze uiteindelijk maakt ook de beste keuze?

Vanaf de eerste bladzijde ga je gelijk mee in de heftige tijd voor Feline. Het verhaal wordt vanuit Feline verteld en daarmee word je ook deelgenoot van haar gevoelens en gedachten. Het is mooi dat de gevoelens van de vader voor deze ongeplande zwangerschap ook meegenomen worden. Je leeft mee met Feline en je wil weten wat er gaat gebeuren.

Op de plottwists ben je niet altijd bedacht, maar ze zijn zeker verrassend. Ondanks dat ik ruim 30 jaar ouder ben dan het hoofdpersonage kon ik me tot de allerlaatste bladzijde van het verhaal inleven in haar. Misschien omdat ik zelf ook zwangerschappen heb meegemaakt met de daarbij behorende gevoelens. Misschien omdat ik zelf puberdochters heb, maar zeker ook omdat ik nog weet hoe het was om een onzekere puber te zijn, vriendinnen te hebben die dingen ondernemen zonder jou en dan thuiskomen bij ouders die jou niet (willen) begrijpen en kort houden.

De doelgroep is 14+ en de schrijfstijl is daarop aangepast. Zij zullen de situaties waarin Feline en haar vrienden terecht komen tot zekere hoogte wel herkennen. Waarschijnlijk hebben ze zelf ook zo’n ouder of anders herkennen ze de ouder van één van hun vrienden. Ik ben benieuwd wat mijn dochters van dit boek vinden.

Het boek leest als een trein en laat je meevoeren in een rollercoaster van emoties. Welke emoties kan ik niet vertellen zonder te veel van het boek vrij te geven, maar ze worden steeds heftiger. Nadat ik het boek had dichtgeslagen bleven mijn gedachten nog een tijd bij Feline en ik zou graag willen weten hoe het met haar is over bijvoorbeeld vijf jaar. Ik geef het boek 4 sterren.

We moeten je iets vertellen

LEGO - Supernatuur

Help, we hebben een dierentuin! - Een krokodil als hoofdprijs