Ons huis staat in brand

Dinsdag, 23 juli, 2019

Geschreven door: Malena Ernman
Artikel door: Suzan Voncken

Openhartig relaas, de harde waarheid

[Recensie] In augustus 2018 begon de vijftienjarige Zweedse Greta Thunberg met haar spijbelactie: tot aan de verkiezingen zou ze voor het Zweedse parlement protesteren om aandacht te vragen voor klimaatverandering. Sindsdien heeft ze duizenden mensen geïnspireerd. In Ons huis staat in brand doet haar moeder Malena Ernman uit de doeken hoe dit zo gekomen is, maar ze vertelt ook openhartig over de persoonlijke dalen die zij als familie hebben meegemaakt.

Malena is een internationaal bekende operazangeres en deed in 2009 mee aan het songfestival. Haar man, Svante Thunberg is behalve manager van zijn vrouw, ook nog acteur. Je zou bijna zeggen dat je met zulke ouders niet aan de spotlights kunt ontsnappen. Maar zo ging het helemaal niet: Greta besloot zelf om na het zien van een documentaire milieubewuster te gaan leven en spoorde haar ouders daartoe aan.

Maar het bleef niet bij milieubewuste keuzes maken – ze realiseerde zich dat we eigenlijk al te laat waren. Dat het tijd werd de wereld wakker te schudden en dat de overheden hard aan het werk moeten om de schade te beperken. Haar conclusie: ik moet in actie komen. En haar protest hielp. Miljoenen mensen over de hele wereld hoorde van haar spijbelactie en sindsdien speelt zij een hoofdrol in het gevecht tegen klimaatverandering. Ze spreekt op conferenties, voert (online) campagnes en schrijft stukken. Dit allemaal om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en iedereen bewust te maken van de kritische toestand van onze wereld.

De ondertitel van dit boek is Een gezin en de toekomst van onze planeet. Dit beschrijft het perfect: Ons huis staat in brand is behalve een belangrijk boek over het klimaat ook het verhaal van de familie Thunberg. Het klimaatverhaal wordt verteld vanuit de ogen van het gezin, maar de lezer neemt ook een kijkje in hun privéleven. In deze intieme hoofdstukken wordt duidelijk dat beide dochters autisme hebben en lijden aan depressies. Op persoonlijk gebied is bijna elke dag een strijd voor hen – elke dag weer iets dat overwonnen moet worden. Hoewel ze logischerwijs dus veel bezig zijn met hun eigen gezin staande te houden, blijft het bestaan van de wereld het grootste thema in hun leven.

Heaven

Ons huis staat in brand zou verplichte kost moeten zijn. Het opent je ogen over alles wat er mis is met deze wereld. Uiteraard met klimaat als grootste punt, maar ook de stigmatisering van geestelijke gezondheid, de kracht van de jonge generatie en de blijvende ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Verwacht geen boek met tips over hoe je je leven beter kunt leiden. Het vertelt de harde waarheid, het is een noodkreet.