Ontsporingen

Vrijdag, 26 oktober, 2018

Geschreven door: Martin de Jong
Artikel door: Maren Vandenhende

Van verkeersovertreding naar kortverhaal

[Recensie] Een vijftigplusser schaft zichzelf een pruik aan tegen zijn toenemende haarverlies en wordt, tijdens zijn eerste wandeling met zijn nieuwe haarcoupe, de verdachte in een overval. Een gierige uitkeringstrekkende papt aan met zijn ex-collega en de installatie van een nieuwe centraleverwarmingsketel sleept langer aan dan verwacht. Martin de Jong vond zijn inspiratie in een onbenullige verkeersboete. Zo ontstond Ontsporingen, een verhalenbundel met veertien kortverhalen over dagdagelijkse ontsporingen. Eerder verschenen werk zijn onder andere Zoute griotten, Tijd voor stampij, Literaire giller en Sabbatical. Momenteel werkt hij aan de roman Een soort ding.

Thema’s als politiek, sociale uitkeringen en pensioenleeftijd zijn terugkerend onderwerpen. Martin de Jong toont dat hij hier voldoende kennis over vergaard heeft en dat zorgt voor een sterke geloofwaardigheid. Ook het terugkerende gebruik van personages uit eerdere boeken creëert samenhang in de bundel, waardoor de verschillende elementen samenkomen tot één mooi geheel. De lezer waant zich als een inwoner van Buisdorp, een fictieve gemeente waarin Martin de Jong sinds 2013 personages tot leven wekt.

De dagdagelijksheid van de verhalen heeft zijn charme, maar de grote hoeveelheid informatie in combinatie met de verhalende schrijfstijl zorgt ervoor dat het merendeel van de kortverhalen te voorspelbaar zijn.

“Jonathan kon ze niet in de auto achterlaten. Het was geen doen hem op de arm te nemen en hij was te jong om in een fatsoenlijk tempo met haar op te kunnen lopen – en sjoksgewijs op opajacht gaan was ook geen optie. Maar, wat een geluk, wat een geluk, in de kofferbak lag zijn op – en uitvouwbare wandelwagentje waarmee zij vaart kon maken als opa in de verte ontwaard werd.” (pag. 20)

De weinige dialogen missen hun levendigheid en er wordt teveel aandacht besteed aan onbelangrijke personages en feiten. Hierdoor eindigt het merendeel van de verhalen met een leegte: het gevoel dat er nog iets moet volgen.

“Voor het gebouw zaten enkele oudere mensen in de zon.
‘Ik kom een vondeling brengen,’ zei hij tegen een vrouw die al dan niet tot het personeel behoorde. ‘Woont hij hier?’
‘Willem, we hebben je gemist!’ zei ze.