Onvoorziene omweg

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Bert Bergs
Artikel door: Peter van Bavel

Een geraffineerde en verrassend snelle en frisse misdaadroman

[Recensie] “De vierde en laatste uit de misdaadserie met hoofdinspecteur van Politie, Sara Vits en haar levenspartner en tevens onderzoeksjournalist Marc Ackein.” Zo begon, enigszins weemoedig, mijn recensie van het voorlaatste boek Uit balans van Bert Bergs. De sympathieke Vlaming wist mij verdrietig te maken door te stoppen met dit duo waaraan ik inmiddels gehecht en verknocht aan bleek te zijn geraakt.

Onlangs werd zijn jongste boek bezorgd. Het is tijd voor een nieuw hoofdpersonage en hij heet Niels Verdeng. Niels was werkzaam bij de narcotica-afdeling van de recherche in Gent en is oneervol ontslagen na vermeende samenwerking met de maffia. Niels probeert een inkomen te genereren door zich aan te bieden als onderzoeksjournalist/privédetective. De man bij wie hij noodgedwongen in huis woont, wil wel iets van tegemoetkoming in de kosten van levensonderhoud en dat maakt dat Niels aan de bak moet.

Stalker
Zijn allereerste client is een vrouw die op zoek is naar de identiteit van haar stalker. Wat begint als een relatief onschuldige opdracht mondt al snel uit in een levensgevaarlijke klus waarbij zelfs zijn voormalige collega’s bij recherche hun vraagtekens zetten bij de onschuld van Niels.

Wat een heerlijk personage. Veel lef, recalcitrant, ruggengraatloos en vasthoudend tegelijk. Kortom de perfecte anti-held. Na enkele hoofdstukken heb ik al de wens dat Niels Verdeng een blijvertje wordt. Het lijkt ook of auteur Bert Bergs nieuwe energie en inspiratie heeft gevonden door van personage te wisselen.

Dans Magazine

Veel personages, met geweldige namen. Karakteristieke types die je weten te charmeren of af te schrikken. Je denkt te weten wat voor vlees je in de kuip hebt en de auteur bevestigt of ontkracht je verwachtingen. Bert Bergs heeft heel veel te vertellen en er gebeurt dan ook op iedere pagina heel veel. Het tempo is hoog en hij gunt de lezer weinig adempauze.

Het verhaal gaat alle kanten op en blijft op koers door het gebruik van hoofdstukken met een titel. De nagenoeg driehonderd pagina’s bevatten een verhaal waar menig ander auteur het dubbele aantal pagina’s voor nodig heeft om hetzelfde te vertellen. Het lijkt alsof de auteur nog veel meer te vertellen heeft waardoor de opvolger van dit uitstekende misdaadverhaal vast niet lang op zich zal laten wachten.

Eerder verschenen op Boeken-cast