Op de vlucht

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Nora Roberts
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Na de ontvoering is er nog het zaadje van de wraak

[Recensie] Haar doel was de grote boom. Als ze naar de derde tak klom, kon ze zich verstoppen achter de dikke stam, tussen de groene bladeren die zo lekker roken, drie meter boven de grond.

Caitlyn – Cate – Sullivan, de dochter van Hollywoodberoemdheden, is op haar tiende al een ster. Tijdens een groot familiefeest speelt ze met haar neefjes en nichtjes haar favoriete spelletje, verstoppertje. Wanneer ze s’avonds niet bij het eten verschijnt gaat iedereen zich zorgen maken. Men vindt alleen haar vlinderspeld op de grond onder de oude boom. Wanneer er tien miljoen aan losgeld voor haar vrijlating geëist wordt zijn haar ouders ten einde raad.

Cate blijkt een slimme overlever te zijn en ze slaagt erin aan haar wrede ontvoerders te ontsnappen. Wanneer de tiener Dillon Cooper het bont en blauwe, doodsbange meisje vindt, in elkaar gedoken in een uithoek van de ranch waarop hij woont, is hij geschokt. Als hij en zijn familie haar verhaal horen, bieden ze haar bescherming en onderdak en regelen ze de hereniging met haar dierbaren. Maar Cates beproevingen zijn nog niet voorbij. Wat ze niet weet is dat er lang geleden twee zaadjes zijn geplant; een van liefde en een van wraak. Is zij van dat laatste zaadje het slachtoffer geworden?

Roberts beheerst de kunst om de aandacht van de lezer vast te houden. Ze weet door kleine zinswendingen, door het loslaten van specifieke, maar minimale, informatie en het wekken van achterdocht bij de lezer, steeds opnieuw weer spanning in het verhaal te brengen.  Wat me wel tegenviel was het relatieve waarmee Cate aan haar ontvoerders wist te ontsnappen.

Archeologie Magazine

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Identiteit