Op de vlucht

Vrijdag, 3 december, 2021

Geschreven door: Karen Rose
Artikel door: Patrice van Trigt

De psychische schade van een sekte

[Recensie] Daisy Dawson toont op een behoorlijk angstaanjagend moment hoe sterk ze is. Wanneer ze ’s avonds wordt aangevallen door een mannelijke belager weet ze in alle tumult een belangrijke aanwijzing in de vorm van een opvallend sieraad van hem te bemachtigen.

Het onderzoek naar deze overval komt vervolgens bij de FBI terecht. Agent Gideon Reynolds herkent het sieraad meteen en dat brengt nare herinneringen van vroeger naar boven. Gideon weet waarmee ze te maken hebben, iets waarvan hij had gehoopt dat het nooit meer zijn pad zou kruisen. Naarmate het onderzoek vordert wordt duidelijk wat er precies met hem als kind is gebeurd en wat dat met Daisy te maken heeft.

Deze dikke pil van ruim 550 pagina’s is typisch voor Karen Rose. Al haar boeken hebben veel om het lijf en garanderen uren leesplezier. Rose schrijft romantische thrillers, spannende romans, beide omschrijvingen kloppen. In haar verhalen is er altijd sprake van sterke personages. Sowieso een overtuigende rol voor een vrouw, al dan niet het slachtoffer, want Rose schrijft spannende boeken waarin het nodige aan criminele activiteiten de revue passeert. Ze kiest ook vaak voor vrouwen in de rol van rechercheur of FBI-agent maar dat zijn nooit ongeschonden types, iedereen heeft een verhaal te vertellen. Dat maakt dat haar boeken ook voor mannelijke lezers geschikt zijn, al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik geen mannen ken die dit genre lezen. Het is daarvoor vaak net te romantisch denk ik, net te sexy?

Het thema in Op de vlucht is de sekte waaruit Gideon Reynolds als kind aan is ontsnapt. Dat Daisy net die ene man in het donker treft, met die specifieke connectie naar Gideon is geen toeval, dat weet je meteen. Wat je niet weet is wát die verbintenis precies inhoudt. Gelukkig heb je daar een paar honderd pagina’s de tijd voor gekregen om dat te ontdekken. Langzaam ontrafelen zich de geheimen uit het verleden van de hoofdpersonages waardoor het duidelijk wordt wat de kern van hun verhaal is. De wisselwerking tussen Gideon en Daisy is mooi om te lezen, het voelt gewoon goed. De twee passen bij elkaar maar krijgen ook heel wat te verwerken. Gideon moet zorgen dat Daisy veilig is, én dat de dader wordt gepakt.

Op de vlucht is een spannend verhaal, spannender dan haar laatste boeken. Vanaf de eerste pagina zat ik goed in het verhaal, mede dankzij de spannende proloog ook, en liet het zich vervolgens maar moeilijk wegleggen. De psychische schade van een sekte, de (emotionele) littekens die een leven zoals dat achterlaat, vond ik overtuigend geschreven. De personages leer je ook precies goed genoeg kennen. Sterker nog; gevoelsmatig zou een volgend verhaal met hen helemaal niet verkeerd zijn. Gideon en Daisy zijn het dreamteam van deze romantische thriller en dat is heel goed bevallen. Tel daarbij de uiterst prettige schrijfstijl op en je zit gebeiteld. Je vergeeft het Karen Rose dat ze zo nu en dan in herhaling valt.

Dit fijne verhaal, dat een behoorlijk spannend plot kent, krijgt van mij vier dikke sterren. Een aanrader!

Zonder angst

Genoeg gezegd