Op goed geluk

Dinsdag, 9 maart, 2021

Geschreven door: Jenny Colgan
Artikel door: Sonja Hubregtse

Feelgood met een hoofdletter F

[Recensie] Nina Redmond (29) is een echte boekenwurm met de onaangename eigenschap verlegen te zijn en werkt als bibliothecaris in een bibliotheek in Birmingham. Ze weet precies welk boek bij een bepaalde stemming of persoon past. Wanneer ze te horen krijgt dat de bieb gaat sluiten, heeft ze de keuze om te solliciteren bij een andere (met een geheel ander concept) óf dat ze haar droom najaagt en een boekwinkeltje gaat beginnen in een busje.

Wanneer ze voor het laatste kiest en het busje in de Schotse Hooglanden ophaalt, is ze verkocht. Helaas stapelen de tegenslagen zich op. Zo gaat de parkeervergunning niet door en de aanvaring met de machinist van een trein gaat haar zeker niet in de koude kleren zitten.

Gelukkig heeft Nina een buitengewoon doorzettingsvermogen en probeert steeds vaker de mooie momenten te zien van deze grote stap. Hoewel ze af en toe toch op haar gezicht gaat, bevalt het haar steeds beter. Ze heeft steeds meer contacten in het dorp en haar boekenbus is een groot succes. Kan ze ook nog een aangename vriendschap sluiten met haar norse, maar zeer aantrekkelijke huisbaas?

Nooit eerder heb ik een boek gelezen dat zo beeldend omschreven is dat het lijkt alsof je er zelf bent of dat je naar een film kijkt. Je beleeft als lezer de Schotse Hooglanden: glooiende groene heuvels, rijpende oogsten, weg haastende eekhoorns, uitgestrekte vergezichten of de wind die door de bladeren ritselt. De omschrijving van Schotland, het weer, de mensen op straat of het eten schetst een kleurrijk en compleet beeld. Het straalt gezelligheid uit en je voelt de sterke band die Nina met de bewoners heeft.

De personages zijn goed uitgediept, waardoor je duidelijke karaktereigenschappen ziet. Regelmatig komen deze karaktertrekken terug in het verhaal. Vanaf het begin voelde ik sympathie en waardering voor hoofdpersonage Nina. Ze is loyaal, vriendelijk en behulpzaam en heeft een passie voor boeken en lezen.

De schrijfster benoemt de beleving, die Nina ervaart door het lezen van een boek, precies zoals ik het ervaren heb met dit boek. Je droomt weg naar het mooie Schotland en ervaart het verhaal als een echte belevenis. Nina wordt zich in het verhaal bewust van de rustige omgeving met de mooie natuur, de zuivere lucht en frisse geuren. Zoveel anders dan waar ze eerst woonde met de stad vol flats, files en uitlaatgassen. Heel vreemd om te ervaren dat je tijdens het lezen ook een soort van rust over je heen voelt komen.

Vanaf de eerste pagina zat ik in het verhaal waardoor ik het moeilijk weg kon leggen. De schrijfster heeft veel humor verwerkt in het boek en het leest ook lekker vlot. Regelmatig kwamen er scènes voorbij (bijvoorbeeld over dartelende lammetjes in de wei) waar ik erg vrolijk van werd. Uiteraard is ook de romantiek volop aanwezig. Toch schuwt Jenny Colgan ook zwaardere onderwerpen niet. Zij stipt de ziekte MS aan en het onderwerp vluchtelingen. Ze blijft echter luchtig en gaat hier niet te gedetailleerd op in, aangezien het een feelgoodroman is.

Het is Feelgood met een hoofdletter F. Ik baalde flink dat het boek uit was, maar gelukkig heb ik gelezen dat deel 2 in mei verschijnt! Van mij krijgt dit boek 5 sterren.

“Doe je niks, dan heb je ook niets, en kijk je straks vol spijt terug op je leven” – Op goed geluk –

Summer Skies 1 - Boven de wolken