Op weg naar Brakewell Hall

Zaterdag, 10 juli, 2021

Geschreven door: Michelle Griep
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

“Samuel duwde zijn kroes van zich af, zijn dorst naar gerechtigheid groter dan zijn behoefte aan drank”

[Recensie] Op weg naar Brakewell Hall speelt zich af in het Engeland van het begin van de 19e eeuw. Abigail Gilbert komt uit een familie die haar liever kwijt dan rijk is. Haar moeder stierf toen ze vijf was en Abigail werd opgevoed door haar stiefmoeder. Ze is dan ook blij dat ze eindelijk verloofd is met een rijke baron, Sir Jonathan, en man van hoog aanzien.

“Ze had haar aanstaande maar één keer ontmoet, op een drukbezocht bal – en dan alleen nog maar vluchtig. Het was een wonder dat hij haar een verloving aanbood. Er waren andere knappe en geschikte kandidaten geweest die hij had kunnen vragen. Om haar lippen speelde een glimlachje. Sir Jonathan moest wel oprecht van haar onder de indruk zijn geweest, want hij had haar vader nog voor hun vertrek die avond benaderd.”

Om met hem te trouwen moet ze een lange en gevaarlijke reis maken. Gevaarlijk, vooral omdat haar familie niet de moeite heeft genomen om een mannelijke bediende mee te sturen.

Onderweg wordt zij dan ook door struikrovers overvallen, maar gered door Samuel Thatcher. Samuel wil een stuk land kopen en stoppen als hoofdofficier van politie, vanwege de vele gevaren die aan zijn werk kleven. Na de overval vraagt Abigail hem om haar op haar reis te vergezellen en haar te beschermen. Samuel heeft het loon dat zij hem daarvoor aanbiedt, nodig om het stuk land te kopen dat hij op het oog heeft en dus besluit hij – al is het tegen zijn zin – de baan aan te nemen.

Gaandeweg de avontuurlijke en gevaarlijke reis, leren beiden elkaar beter kennen. Samuel ontdekt Abigails motieven om met Sir Jonathan te trouwen en Abigail leert Samuels dromen kennen rond een eigen stuk land. De gebeurtenissen tijdens de reis brengen hen onvermijdelijk dichter tot elkaar. Zal Abigail uiteindelijk gelukkig worden met Sir Jonathan?

Op weg naar Brakwell Hall is een roman die prettig wegleest, een liefdesverhaal in een historische context, waarbij de gelovige levensvisie van de hoofdpersonen een nadrukkelijke rol meespeelt. Meer moet je in het boek niet willen zoeken. Het boek blijft aan de oppervlakte en kent weinig psychologische uitwerking van de hoofdpersonen en de verhaallijn. Maar soms is dat ook gewoon voldoende. Lees je liever een boek dat naast een leuk verhaal ook je hersenen aan het werk zet en je emoties beroert, ga dan beter op zoek naar een ander boek.

De auteur

Michelle Griep is getrouwd en heeft vier volwassen kinderen. Er is niet veel meer dan ze liever doet dan tijdreizen, vanuit haar luie stoel, naar het tijdperk van de ridders. Ze is auteur en schrijft blogs op haar eigen website michellegriep.com. Griep heeft heel wat titels op haar naam staan, allemaal historische romans. Daarvan zijn er inmiddels vier in het Nederlands uitgegeven, allemaal bij KokBoekencentrum. Michelle Griep zegt al te schrijven sinds ze witte muren en kleurkrijtjes ontdekte.