Opgepast!

Maandag, 4 mei, 2020

Geschreven door: Jennefer Mellink
Artikel door: Silke Wimme

Bevat heel wat boodschappen voor zijn doelpubliek

[Recensie] Benthe en haar familie hebben het niet zo breed. Haar vader verloor zijn job en kort nadien verhuisden ze naar een caravan, waar ze nu met hun vieren in samenwonen. Zoals de meeste jongeren van haar leeftijd houdt ze ervan om af en toe uit te gaan met haar vriendinnen en te shoppen. In het weekend werkt ze bij in een snackbar en gaat zij ook af en toe babysitten, zo kan ze sparen voor een nieuwe scooter.

Olaf, haar ex-vriendje, komt haar wekelijks opzoeken in de snackbar, het lijkt er wel op dat hij haar stalkt. Tijdens een avondje uit met haar vriendinnen leert ze Simon kennen, een leuke, knappe jongen met wie het goed lijkt te klikken. Maar dan loopt het ook met Simon mis, hij blijkt dominant te zijn en wanneer Benthe aangeeft niet geïnteresseerd te zijn in hem blijft hij haar maar bellen en Appen. Wanneer ze na haar shift in de snackbar naar huis wandelt via het donkere bospad hoort ze voetstappen en wordt ze aangevallen. Was het Simon of toch Olaf? Misschien was het de agressieve klant uit de snackbar? Het lijkt wel alsof iemand geobsedeerd van haar is.

Jennefer Mellink debuteerde in 2014 met de Young adult thriller Gebroken die bij Hebban genomineerd werd voor “beste Young adult thriller” van 2014. Sindsdien publiceerde ze enkele andere Young adult boeken die steeds goed werden ontvangen en lovende recensies kregen. Opgepast! is een Young adult novelle, dit zijn korte verhalen die het lezen makkelijker en toegankelijker wil maken voor jongeren vanaf 12 jaar.

Het verhaal begint direct met een spannende achtervolging, om daarna een sprong in het verleden te maken naar waar het allemaal begon. Op deze manier wordt de nieuwsgierigheid van de lezer opgewekt en wordt je onmiddellijk in het verhaal meegezogen. De auteur heeft een vlotte eenvoudige schrijfstijl die ze aangepast heeft aan haar doelpubliek: puberende 14 jarigen. Ze heeft zich dan ook perfect ingeleefd in hun leefwereld met mobieltjes, Appen, shoppen en uitgaan.

Opgepast! wordt hoofdzakelijk verteld vanuit het perspectief van Benthe, maar af en toe komt ook de dader kort aan het woord, waarbij we hem volgen in zijn obsessieve fantasie over Benthe. Maar het blijft niet bij fantaseren alleen, hij zal haar ook beginnen volgen. De spanning wordt beetje bij beetje opgebouwd tot een onverwachte climax. Je blijft je afvragen wie deze onbekende persoon wel is die een ziekelijke passie voor Benthe heeft. Door enkele onverwachte wendingen heeft Opgepast! een onvoorspelbaar einde. Korte verhalen zijn vaak voorspelbaar, maar hier is dit zeker het geval niet. De plot had ik dan ook niet zien aankomen, wat een aangename verrassing was. Gezien het boek amper 89 pagina’s telt en de auteur toch een redelijk uitgebreid verhaal brengt is er niet veel ruimte meer over om de personages veel diepgang te geven. Maar dit ontneemt het leesplezier niet.

Opgepast! bevat heel wat boodschappen voor zijn doelpubliek zoals op feestjes steeds je glas in de gaten te houden, nooit alleen in het donker op stap gaan, opletten met welke jongens je omgaat, etc…

Voor mij is de auteur zeker geslaagd in het opzet om een Young adult novelle te schrijven. Het zal zeker lezers uit de doelgroep aanzetten tot lezen. Persoonlijk had ik het verhaal wat langer en diepgaander gezien, maar dan zou het afwijken van zijn genre. Het lijkt mij geen makkelijke klus om een dergelijk verhaal te schrijven en ik heb er wel degelijk van genoten. Ik scoor het dan ook een verdiende 4 sterren.