Opwindende tijden

Vrijdag, 11 december, 2020

Geschreven door: Naoise Dolan
Artikel door: Saskia Imbert

Boeiend om een kijkje in haar denkwereld te nemen

“Iedereen in Dublin had een hekel aan me, zelfs zozeer dat ik ook een hekel aan mezelf kreeg, en ik kwam hierheen in een poging dat te veranderen en dat heeft wel gewerkt maar niet helemaal.”

[Recensie] Ava, 22 jaar, verlaat Dublin om in Hongkong Engelse les te geven aan kinderen van expats. Ze logeert in een airbnb omdat ze zich niets beter kan veroorloven. Het contact met haar twee huisgenoten verloopt maar stroef want Ava voelt geen aansluiting bij hen. Haar leven in Hongkong neemt een nieuwe wending als ze Julian leert kennen, een rijke bankier. Aanvankelijk gaan ze samen uit eten, maar al snel verplaatsen de afspraakjes zich naar het appartement van Julian. Ava is tevreden omdat ze gebruik mag maken van de logeerkamer in het luxueuze appartement en laat toe dat Julian alles voor haar betaalt. En Julian stelt het gezelschap van Ava op prijs, praat graag met haar. Hoewel ze na een tijdje samen in bed belanden, is er geen sprake van een echte liefdesrelatie.

In de periode dat Julian voor een paar maanden in Londen verblijft voor zijn werk leert Ava Edith kennen, een ambitieuze advocate. Als snel blijkt dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. Welke keuze zal Ava maken als Julian terugkeert? Kiest ze voor stabiliteit bij hem of voor passie bij Edith?

Opwindende tijden is zeker geen zoet, romantisch boek zoals je misschien wel zou verwachten na het lezen van de korte inhoud. En opwindend… ook niet. Dit komt voornamelijk omdat het verhaal enkel vanuit het standpunt van Ava wordt verteld, en zij is best vermoeiend en saai. Maar als lezer vond ik het wel boeiend om een kijkje in haar denkwereld te nemen. Ava is iemand die alles analyseert. Haar eigen denken, de woorden van anderen, en zelfs haar eigen tekstberichtjes. De meeste van haar berichtjes verstuurt ze nooit, maar als lezer weet je zo wel wat er in haar omgaat.

Haar conversaties met Julian zijn steeds doorspekt met het nodige sarcasme, zodat de ware gevoelens bedekt blijven. Ava is iemand die op zoek is naar bevestiging, maar vindt die niet bij Julian. Ze trekken elkaar aan, stoten elkaar af en toch voel je als lezer een zekere sympathie tussen hen. Bij Edith vindt Ava wel bevestiging. Ze zijn opener en milder naar elkaar toe. Toch blijft Ava zeer kritisch en vaak besluiteloos. Hoeveel kan Edith van Ava verdragen?

“Ik hoefde niet te weten hoe andere vrouwen samen waren. Ik zag het ons voor altijd doen: wandelen door steden, lachen om iets wat niet per sé grappig is.”

Er zijn een paar thema’s die steeds terugkomen in Opwindende tijden. De Ierse afkomst van Ava, het Britse klassensysteem, de Brexit en toch wel heel opvallend aanwezig is het onderwerp taal. Ik denk dat dit beter tot zijn recht komt in de oorspronkelijke versie want ook op taalgebied wil Ava alles ontleden, en krijgt de lezer er dus een flinke portie grammatica bovenop. Het boek viel mij in eerste instantie op door de mooie en sobere cover. Drie tandenborstels voor drie hoofdpersonages, mooi bedacht, want het straalt toch een vorm van intimiteit uit. Opwindende tijden is een verzorgde uitgave, opgedeeld in 50 korte hoofdstukken met tijdsaanduiding.

Ik vermoed dat het verhaal niet bij iedereen in de smaak zal vallen, te weinig actie en spanning. Maar als je je in de denkwereld van een jonge vrouw met de nodige complexen wil laten meevoeren, is het wel een fijn boek. Dit debuut van de Ierse Naoise Dolan wordt vergeleken met de schrijfstijl van Sally Rooney. Of dat klopt weet ik niet… maar Gesprekken met vrienden en Normale mensen van Rooney staan nu zeker wat hoger genoteerd in mijn leeslijst. Opwindende tijden vond ik best interessant en beoordeel ik graag met 3,5 sterren.

“Ik dacht dat ik van hem hield. Toen ontmoette ik jou.”