Otis' redding

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Mirjam Mous
Artikel door: Joke Zwier

Urban exploring verandert levens

[Recensie] Miriam Mous heeft twintig jaar als onderwijzeres op een school voor kinderen met sociaal-emotionele problemen gewerkt. Hier probeerde ze haar verhalen en ideeën uit. In 1998 kwam haar eerste boek uit: Monster mollen. Sinds 2005 is Mous fulltime schrijfster. Ze schrijft voor verschillende leeftijden; beginnende lezers, AVI-specials, 7+ boeken, 10+ boeken, 12+ boeken, thrillers en meidenboeken. Haar boek Boy 7 is in Nederland en Duitsland verfilmt. Mous schrijft graag vanuit de ik-vorm, zodat ze zich goed kan inleven.

Jagershuis
In Otis’ redding leeft de lezer volop mee met Melvin junior. Hij is een eenzame jongen die vaak met zijn oudere broer Otis optrekt. Samen doen ze aan urban exploring; het stiekem betreden van vervallen huizen, oude fabrieken en andere tot de verbeelding sprekende gebouwen. Otis maakt van de bezoekjes foto’s en vlogt erover. Vaak weet hun moeder niet eens waar ze uithangen. Maar dan gebeurt er iets verschrikkelijks. Otis krijgt een tragisch ongeluk, net als ze naar hun net ontdekte ‘Jagershuis’ willen gaan. Maar dit ongeluk gaat een staartje krijgen.

Overzicht houden
Het verhaal, dat tot de verbeelding spreekt, wisselt regelmatig tussen 2022 en 2017 en speelt zich af in een week tijd. Boven de hoofstukken staat het tijdstip, dag, datum en jaartal vermeldt. Dit maakt het voor de lezer makkelijker om overzicht te houden waar Melvin junior zich ophoudt. Dit hoofdpersonage maakt veel mee en groeit door de ontdekkingen die hij doet. Ook komt hij erachter hoe zijn broer over hem denkt en dat is iets wat Melvin aan het denken zet. Het concept, urban exploring, waaraan het verhaal is opgehangen is leuk gevonden en echt iets voor de doelgroep van Otis’ redding. Dit is net als geocaching, maar dan beperkt dit zich tot twee plaatsen. Mous heeft een meeslepende schrijfstijl die past bij de doelgroep van dit fantasierijke en af en toe spannende verhaal. Geen moeilijke woorden en taalgebruik wat bij 15+ past. De personages zijn goed vormgegeven en de verrassende wendingen houden de spanning in het vlot geschreven boek in.

Otis’ redding is een verhaal dat goed bij de doelgroep past en voor fijne uurtjes leesplezier zorgt.

Otis' redding