Ouderloos

Zaterdag, 10 september, 2022

Geschreven door: Leontine Reitsma
Artikel door: Hanneke van de Water

Autobiografische roman over loskomen van je ouders

[Recensie] Ouderloos is feitelijk het verhaal van auteur Leontine Reitsma zelf. Ze heeft het weliswaar verpakt in romanvorm met de roodharige Soof in de hoofdrol, maar de autobiografische elementen zijn talrijk. Centraal staat feitelijk de breuk met de ouders van ‘Soof’ en het pad dat liep naar dat besluit.

“Ik vertrouw nog steeds blind op mijn moeder. Ik zie dat mijn moeder zo haar best doet om te overleven. Ik ben dan wel vijftien jaar, maar nog zo kinderlijk en afhankelijk van mijn dominante moeder. Ik geloof alles wat ik over mijn vader hoor en ga totaal mee in dit haat- en nijdspel.”

Ouderbreuk
Ouderloos is het verhaal van een vrouw die het leven niet cadeau krijgt en, puur uit zelfbehoud, uiteindelijk breekt met haar ouders. Een luid chapeau voor Leontine Reitsma voor het feit dat zij zo open en kwetsbaar haar verhaal met de buitenwereld deelt. Het verhaal over haar leven dat getekend werd door de afwezigheid van ouders. Het verhaal ook van een vrouw die, ondanks alle tegenslag, de kracht vindt om zich op te richten en haar leven tot een persoonlijk succes te maken. Met Ouderloos zal Reitsma ongetwijfeld veel anderen, die in een soortgelijke situatie zitten of zaten, tot steun zijn.

“Momenten dat ik bij hem was en me het gelukkigste meisje van de wereld voelde, komen naar boven. Ik vertel dat hij zomaar uit het blote hoofd prachtige jazzmuziek op de piano kon spelen, schitterende verhalen vertelde met kerst en dat ik als klein meisje op zijn schouders zat en dat ik me dan zo veilig voelde. Dag lieve papa, ik heb je net weer terug en nu moet ik je alweer loslaten, besluit ik mijn speech.”

Dans Magazine

Aangrijpend
Reitsma hanteert bovendien een schrijfstijl die het beladen onderwerp niet alleen toegankelijk maakt, maar ook ondersteunt. Wellicht wat ongeoefend, maar zó puur en transparant dat het binnenkomt en beklijft. ‘Soof’ wordt dusdanig gekarakteriseerd – en hoe kan het ook anders, want de auteur staat zelf model voor dit personage – dat je haar al snel in je hart sluit en waar je bijzonder veel respect voor hebt. Ondanks alle ups en downs, flikt ze het toch maar!

Kortom, Ouderloos is een aangrijpend boek, een herkenbaar boek, een boek vol levenslessen en vooral een boek van een krachtige en vergevingsgezinde vrouw.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi