Ovenschotels

Zaterdag, 18 juni, 2022

Geschreven door: Wim Ballieu
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Hartverwarmende ovenschotels in ieder seizoen

[Recensie] De sympathieke Vlaming Wim Ballieu kennen we van zijn culinaire televisieprogramma’s op njam! en 24kitchen . Wie geluk heeft kent hem ook van zijn succesvolle keten Balls & Glory.
Kort geleden verscheen zijn nieuwste boek Ovenschotels en aangezien we hier te maken hebben met een Belgische kok weet je al dat het smullen zal worden. De bourgondische manier van leven van onze zuiderburen zie je altijd terug in de Vlaamse kookboeken. Wim heeft grote bewondering voor ondernemers en boeren die bezig zijn de beste ingrediënten te produceren en tussen de hoofdstukken door zet hij er een aantal in het zonnetje.

De hoofdstukken zijn volgens de vier seizoenen gerangschikt want Wim kookt ook graag met groenten die in het seizoen zijn. Dan zijn ze op hun lekkerst. Ieder hoofdstuk begint met een groentekalender zodat je in één oogopslag ziet wat er allemaal voorhanden is.
Uiteraard beginnen we met de lente en het is bij het eerste recept direct raak. Een Easy lasagne want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Wim maakt geen bechamelsaus maar mengt het tomatensap dat uit de blikken tomaten komt met mascarpone. Snel en lekker. Zo staat er binnen de kortste keren een heerlijke schotel in de oven.

Daarna volgen de meest verrukkelijke schotels. Veel zijn er geschikt voor een drukke doordeweekse dag maar er staan ook schotels in waar je op een etentje de show mee steelt. En toch wordt het nergens ingewikkeld. In het voorjaar is er een Ovenschotel met witte asperges en beenham, Kip met curry, prei en ananas en Varkensgehakt met spinazie en zachtgekookt ei. In de zomer zien we een Ovenschotel uit de Provence met verse zalm en Boontjes met rundergehakt en verse kaas. Maar, toegegeven, mijn favorieten volgen in de herfst en winter. Hoe lekker de recepten in de lente en zomer ook zijn, in de koude donkere maanden gaat er niets boven een hartverwarmende ovenschotel.

Een Parmentier (de Franse versie van een Shepherd’s pie) van gehakt en tomaat en daarna een Parmentier met wortel en pancetta. Natuurlijk zijn er ook schotels met pompoen en paddenstoelen. Het vispotje van tante Anny kun je zo aan gasten voorzetten. In de winter maken we Linzen met knolselder en gekonfijte ui of een Ovenrisotto met schorseneren. Echt verwennen is de Ovenschotel met 3 soorten kool en 3 soorten kaas.

Alle gerechten en de ondernemers die aan ons voorgesteld worden zijn heel mooi op de foto gezet door Piet De Kersgieter. Er zijn meer boeken met recepten voor ovenschotels maar wie dol is op originele gerechten die makkelijk te maken zijn en echt comfortfood genoemd mogen worden gaat voor Ovenschotels van Wim Ballieu.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Ovenschotels