Over emigreren en ander geluk

Vrijdag, 17 mei, 2019

Geschreven door: Anne Borsboom
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Gedichten en gedachten

[Recensie] Anne Borsboom is een Nederlandse schrijfster die sinds 2001 romans en dichtbundels uitgeeft. Begin 2019 verscheen Over emigreren en ander geluk. Een combinatie van gedichten en korte teksten die gaan over haar emigratie van Nederland naar Frankrijk. We krijgen een intiem inkijkje in haar dagelijks leven. Op zachte toon beschrijft Anne het vertrek uit Den Haag en het begin van de rest van haar leven in Frankrijk. Je zou haar schrijfstijl kunnen omschrijven als poëtisch proza. Ze vertelt over de dieren die in en om haar huis leven; de kippen, katten en geiten. We lezen over de bewoners van het dorp en de gewoontes die soms in Frankrijk zo anders zijn dan in Nederland.

Soms haalt ze ook wat venijnig uit naar wat ze achter zich liet in Nederland. Je zou snel kunnen denken dat het maar niks is in ons koude kikkerland. Net alsof ze zichzelf toch af en toe moet overtuigen van het feit dat ze de juiste stap genomen heeft. Maar ze is ook niet blind voor de zaken die in Frankrijk niet goed geregeld zijn. Een zorgpolis afsluiten of je auto voorzien van een Frans kenteken zijn zaken waar een ongeduldig mens totaal overspannen van zou raken. Anne niet. Ze constateert slechts wat er plaatsvindt en weet dat ze er niets aan kan veranderen.

De gedichten staan niet los van de teksten. Vaak gaan beide, wat onderwerp betreft, naadloos in elkaar over. Ze beschrijft de veranderingen die ook in Frankrijk heden ten dage te zien zijn. Ze heeft begrip voor de strijd van de Gele Hesjes die opkomen voor een beter leven voor de minima. Het begrip ‘revolutie’ is Frankrijk niet vreemd en de strijd is voorlopig nog niet gestreden. Het is bijzonder om te lezen dat de kapper en de tandarts erg duur zijn in Frankrijk terwijl de dierenarts goedkoper is dan in Nederland.

We mogen in dit boek een stukje meereizen met Anne en dat is een heel plezierige tocht. Het boekje leg je moeilijk weg want het is soms bijna spannend. En zo kun je al lezend tot de conclusie komen dat er overal wel iets is om je wel of niet druk over te maken. Het grote verschil met de Anne Borsboom in Nederland en die in Frankrijk is juist dat ze zich daar nergens meer druk over maakt en het leven veel meer neemt zoals het komt. Misschien is dat wel de bron van geluk. Een erg leuk en uitstekend geschreven boekje.

Over emigreren en ander geluk is vooralsnog niet in de reguliere boekwinkels verkrijgbaar. Wilt u een exemplaar aanschaffen neem dan contact op met de schrijfster via mail of via haar Facebookpagina.