Over frituren

Zaterdag, 3 december, 2022

Geschreven door: Meneer Wateetons
Artikel door: Marlies van Bee

Waarom frituren de beste kooktechniek op aarde is

[Recensie] Kookboeken komen in allerlei soorten en maten voor. Sommige geven recepten voor een snelle maaltijd, andere vertellen de verhalen en bevatten gerechten uit een bepaald land en er zijn ook kookboeken die je een kooktechniek aanleren. Over frituren van Meneer Wateetons is zo’n boek. Met een sticker op de voorkant met ‘f*ck de airfryer’ en als ondertitel ‘waarom frituren de beste kooktechniek op aarde is’, is dit boek duidelijk een pleidooi voor  frituren als bereidingswijze.

Meneer Wateetons heeft de afgelopen jaren al heel wat boeken op de markt gebracht: we leerden eerder van hem worst en charcuterie maken. Ook heeft hij meerdere boeken uitgebracht waarin hij schrijft over verschillende kooktechnieken, zoals Over rookOver inpakken en Over rot. Nu is er een nieuwe in zijn ‘over ….’ serie, namelijk Over frituren. Meneer Wateetons vertelt in zijn introductie dat er geen enkele techniek is die je product zo snel klaar maakt, maar toch zorgt voor een perfecte korstvorming, bruining, smaak en mondgevoel.

Tsja, daar is geen woord van gelogen.

Voor er met de recepten wordt begonnen, leren we de tien regels van ‘vetgoed’ frituren en de vijf fasen van wat er gebeurt met een product als je het frituurt. Ook ontdekken we de achtergrond van vet en in de bijgevoegde tabel met maar liefst 21 soorten vet vinden we eigenschappen zoals het rookpunt en de stabiliteit van het vet. Ik wist trouwens niet eens dat er zoveel soorten vet bestonden, dus dat is weer een leuk feitje om te onthouden.

Snacks
Dan de recepten. Bij recepten die bereid worden in de frituur denk je in eerste instantie aan hartige (Hollandse) snacks, zoals kroketten, frikandellen en kaassoufflés. Deze zijn uiteraard allemaal te vinden in Over frituren, soms zelfs in een vega(n) variant. Het leuke is dat Meneer Wateetons ook zoete recepten heeft opgenomen en dat veel recepten wereld georiënteerd zijn. Enkele voorbeelden zijn: gulab jamun (deegballetjes van ingekookte melk en griesmeel uit India), pasta fritta alla siracusana (restjes pasta uit de frituur) of loempia’s uit Vietnam of Indonesië. Klassiekers mogen natuurlijk niet ontbreken, dus er zijn ook hoofdstukken met de namen kroketten, loempia’s en friet & patat. Over frituren wordt afgesloten met een laatste hoofdstuk ‘sauzen & glazes’. Want zo’n lekkere, krokante snack smaakt nog beter als hij ergens in te dippen is. Een leuke en passende toevoeging.

Over frituren is een perfecte mix tussen zoet en hartig en tussen nieuwe gerechten en bekende klassiekers. Voor ieder wat wils, en zelfs aan de vega(n) is gedacht. Je zal het boek niet dagelijks (en waarschijnlijk wekelijks) gebruiken, maar het is wel een leuke aanwinst in de boekenkast voor diegenen die meer uit hun frituur willen halen dan een patatje en Hollandse snack.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl