Over gehaktballen

Zaterdag, 18 februari, 2023

Geschreven door: Saskia de Jong
Artikel door: Demi Stein

Hoe gedichten kunnen helpen

[Recensie] Sjuul krijgt op school les over gedichten. Laat dat nou net zijn waar haar oma veel van houdt. Sjuul heeft er eigenlijk weinig mee, behalve dat ze sommige wel mooi vindt klinken.

In de bibliotheek komt Sjuul voor het eerst Luca tegen. Luca is erg verdrietig, zijn oma is overleden. Luca is daarom op zoek naar een gedicht dat hij kan voorlezen tijdens de begrafenis. Sjuul wil hem wel helpen, haar oma weet immers alles van gedichten, dus dan vinden ze vast wel wat voor op de begrafenis van Luca’s oma.

Tot overmaat van ramp moet er voor de hond van oma een ander huisje gezocht worden. De hond kan namelijk niet bij Luca wonen. Sjuuls moeder is gek op dieren en het lijkt Sjuul eigenlijk ook wel leuk om een hond als huisdier te hebben, dus biedt ze aan om de hond over te nemen. Dat dit niet ‘zomaar’ even kan zonder overleg met een volwassene vergeten ze even.

Introductie in de wereld van poëzie
Saskia de Jong laat in haar debuut Over gehaktballen zien dat gedichten helemaal niet stom of saai zijn, maar juist onwijs belangrijk kunnen zijn. Sjuul vindt dat gedichten voor volwassenen zijn en denkt daarom dat het voor haar niet belangrijk is om zich ermee bezig te houden, tot ze Luca ontmoet en erachter komt hoe belangrijk gedichten kunnen zijn.

Sjuul en Luca kennen elkaar niet wanneer ze elkaar in de bibliotheek treffen, maar door een noodlottige gebeurtenis en de zoektocht naar het geschikte gedicht groeien deze twee kinderen naar elkaar toe, waarbij er vervolgens ook nog een plan op tafel komt voor oma’s hond. Hoe de twee kinderen een vriendschap opbouwen en zelf nadenken over oplossingen is op een hele mooie en hartverwarmende manier uitgewerkt.

De Jong heeft daarin op een heerlijke manier de onschuld van kinderen weten vast te leggen. De moeder van Sjuul is veel bezig met dieren en natuur en daarom gaat Sjuul er direct vanuit dat haar moeder het goed vindt om een hond te adopteren. Dat het adopteren van een hond een grote verantwoordelijkheid is, begrijpt ze niet. De onschuld en creatieve manier van denken van deze kinderen wordt op een hele realistische, maar ook grappige manier, neergezet.

Over gehaktballen is het debuut van de Jong en smaakt zeker naar meer. Het boek is vrij dun, maar bevat meerdere mooie thema’s zoals rouw, familie, vriendschap en uiteraard gedichten, die ieder op een goede manier uitgewerkt zijn. Kinderen die hun opa of oma verliezen zullen een stukje herkenning vinden in de situatie van Luca en tegelijkertijd maak je kennis met poëzie, op een prettige manier. Oma heeft voor bijna elke situatie wel een passend gedicht!

Direct in hoofdstuk één word je al getrakteerd op een kort gedichtje. Zie het Leesfragment en lees hoofdstuk 1 en 2. Op deze manier kun je erachter komen of het boek wat voor jou is. De schrijfstijl van de Jong is zeer prettig en leest gemakkelijk weg, maar laat weinig aan de verbeelding over, waardoor het voor fanatieke lezers wellicht te simpel kan zijn.

Over gehaktballen is een prachtig debuut en zeker een aanrader om te lezen. Het laat kinderen en volwassenen op een mooie manier nadenken over poëzie. Het doet mij in ieder geval beseffen dat het geen kwaad kan om wat vaker dichtbundels op te pakken.

Pf

De sterren van opa (8+)

Over gehaktballen