Over inpakken

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Meneer Wateetons, René Zanderink
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Voedsel inpakken is van alle tijden

[Recensie] De twee namen op de cover van Dutch Cuisine kijken.

Tja en meneer Wateetons. Moeten we die nog voorstellen? Vast en zeker niet. Alle boeken die hij tot nu toe schreef staan bol van de kennis en kunde over het desbetreffende onderwerp. Meneer Wateetons verdiept zich tot op de bodem in een onderwerp alvorens hij erover gaat publiceren. Wie nader kennis met hem wil maken kijkt op Wateetons.com.

De teksten in Over inpakken verraden vaak de pen van meneer Wateetons. Zijn subtiele humor, waarvan je niet altijd weet of het wel of geen grap is, is onmiskenbaar aanwezig.
De geschiedenis van het inpakken van voedsel om het vervolgens te garen is interessant en we vergeten eigenlijk dat ook vandaag de dag veel van ons voedsel of onze dranken ingepakt zijn geweest. En uiteraard hebben we het dan niet over papier of plastic. De auteurs zeggen dat ze niet pretenderen dat het boek compleet is want het onderwerp is breed en complex. Maar ondanks dat vind ik het toch echt wel een heel bijzonder en uitgebreid boek. Het gaat niet over de gangbare manieren van inpakken zoals een tosti (een ingepakt plakje kaas) of gevulde pasta maar over wezenlijk bijzondere manieren van het bereiden van ingepakt voedsel.

Over inpakken is ingedeeld in de hoofdstukken In groen, In korst, In hout, In dieren en In de grond. Alle hoofdstukken en recepten bevatten veel tekst (en uitleg) waar alweer de kennis en kunde van de auteurs vanaf spat. Het leest soms bijna als een spannend boek. Eenmaal begonnen is het moeilijk om ermee te stoppen.
Over de recepten kunnen we kort zijn. Veel van de gerechten zijn goed maakbaar en een enkel gerecht zal alleen door de doorgewinterde culinaire alleseter gemaakt worden. Een Zampone zie ik hier nog niet zo snel op tafel komen want een gevulde varkensvoorpoot is niet echt een alledaags gerecht. Maar de schrijvers zijn beiden alleseters die niet denken ‘dat wil de lezer niet’. Ze gaan hun eigen weg.

Pf

Zoals al gezegd is een groot deel van de recepten prima te maken. Heekfilet en gekleurde groente en papillote, spaghetti met guanciale (spek), citroen en doperwten al cartoccio, Thaise snoekbaars in bananenblad en nog veel meer. Ook wat de technieken betreft zul je niet alles klakkeloos na kunnen doen. Maar het is en blijft interessant om over die technieken te lezen en er zijn heus nog mensen die een hooikist in huis hebben of die graag willen aanschaffen. Dit boek trekt je wat dat betreft vast over de streep.

We eindigen met een leverancierslijst met materialen en ingrediënten en de bronvermelding. De prachtige foto’s van Saskia Lelieveld zijn de kers op de taart.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl