Owen en de soldaat

Zaterdag, 13 juni, 2020

Geschreven door: Lisa Thompson
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Herdenken

[Recensie] Owen is bevriend met een standbeeld, een stenen soldaat die langzaam aan het afbrokkelen is. Deze soldaat zit op een bankje in het park en dagelijks komt Owen bij de soldaat langs en praat hij met het standbeeld. Wanneer Owen te horen krijgt dat de gemeente van plan is om het standbeeld weg te halen, moet hij actie ondernemen. Maar is hij wel dapper genoeg om de plannen van de gemeente te veranderen?

Lisa Thompson weet altijd ontroerende verhalen te schrijven die me keer op keer weten te raken. Rond 4 en 5 mei kwam ik erachter dat Owen en de soldaat juist een kort verhaal is, welke zelfs te beluisteren is en voor een zacht prijsje te koop is. Dit boek, met het thema 75 jaar vrijheid, is zeker een verhaal dat je laat zien dat herdenken erg belangrijk is.

Hoewel Owen en de soldaat minder dan 100 pagina’s beslaat en een vrij groot lettertype heeft, is het alsnog een verhaal met een grote impact. Owen is een ontzettend lieve jongen die dagelijks na school bij een stenen soldaat in het park zit. Hij kan echt alles aan dit standbeeld kwijt. Hij ziet dat de soldaat al vrij oud is door afbrokkelend steen, maar het is voor Owen het moment van de dag om zijn hart te luchten. Zijn moeder zit namelijk vooral in bed of op de bank, en zijn vader is buiten beeld. Het is een jongen die erg realistisch op je overkomt, zelfs met de beperkt aantal pagina’s die er zijn.

Richting het einde wordt duidelijk wat Owen gaat doen, en waarom hij zo gehecht is aan de soldaat. De gemeente heeft het plan om het park opnieuw in te richten en de soldaat zou dan verdwijnen, maar Owen laat het belang zien van dit standbeeld. Hij laat zien waarom het zo belangrijk is om de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken en dat het goed is om daarbij stil te staan. Owen en de soldaat is een boek dat zowel jong als oud enorm kan raken (ik heb zelfs met een brok in mijn keel de laatste hoofdstukken gelezen) en dat je bewust maakt dat oorlog niet alleen iets van vroeger is, maar dat dit helaas nog steeds gebeurt.

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

Het geheim van het kerkhof

De dag dat ik verdween