Panda & andere schatten

Zaterdag, 21 januari, 2023

Geschreven door: Jaap Cové
Artikel door: Hanneke van de Water

Een prachtig, ontroerend boek!

[Recensie] Ramon is het hoofdpersonage in Panda & andere schatten van Jaap Cové. Ramon. Ramon verloor al eerder een partner en ondanks dat hij een flink stuk ouder is en getrouwd met een vrouw, vindt hij opnieuw de liefde bij Panda. Het stel verhuist naar Spanje en neemt zijn intrek in een fraaie villa, tezamen met een hond en twee katten. Het huis is een zoete inval voor vrienden en familie en er is liefde alom; voor elkaar en voor de dieren, totdat kanker het geluk ruw verstoort en Ramon opnieuw met het verlies van een grote liefde wordt geconfronteerd.

Met Panda en andere schatten levert Cové een prachtige roman af over verlies, (dieren)liefde en rouw, overgoten met een fraai spiritueel sausje.

Troost
Jaap Cové is geen nieuweling op het schrijverspad. Hij debuteerde in 2011 met Verloren goden. Zijn enthousiast ontvangen debuutroman werd het jaar daarna opgevolgd door Cajú. Daarna werd het even stil, waarna Het Web van Iktomi verscheen in 2017.

En nu is er dan Panda & andere schatten, waarmee Cové blijk geeft zich feilloos in het gevoel en de emoties van zijn personages te kunnen verplaatsen. Emoties die hij zelf eveneens heeft ervaren. Een boek dat niet alleen een prachtig verhaal bevat, maar ook zeer zeker voor veel (h)erkenning zal zorgen en troost zal bieden aan hen die een verlies te verwerken hebben en/of zij die, na een verlies, opnieuw de liefde vonden en zich daar wellicht schuldig over voelen.

Schrijven Magazine

Het straalt van elke pagina af dat Cové put uit eigen ervaringen, verdriet, liefde en andere emoties. Dat alles deelt de auteur ruimhartig en met veel gevoel met zijn lezers. Het vallen en opstaan is zó ontzettend herkenbaar dat het pijn doet en troost biedt tegelijkertijd. Het fijne vleugje humor dat de auteur het verhaal inbrengt, verlicht en verlucht.

Panda & andere schatten is een prachtig, ontroerend boek!

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi