Pannenkoekdag

Zaterdag, 23 december, 2017

Geschreven door: Claudia Willekes
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Alle pannenkoeken zijn gezond

[Recensie] Bij pannenkoeken denken veel mensen aan boter en suiker, spek en stroop. Of, als ik naar mijzelf kijk, aan geraspte kaas en currysaus. Zo heeft iedereen zijn favoriete pannenkoek. Over het algemeen staat het eten van pannenkoeken niet echt bekend als gezond. Pannenkoeken zijn feesteten en vaak een tractatie op bijzondere dagen. Toen Claudia en Geertje, de schrijfsters van het boek Pannenkoekdag, gesmuld hadden van een pannenkoek gebakken met witte bloem en bedekt met stroop vonden ze het tijd worden om zich te gaan verdiepen in de gezonde pannenkoek.

Kan dat wel? Een gezonde pannenkoek? We zijn het niet gewend want het beeld van een pannenkoek hoort in onze beleving niet echt bij ‘gezond’. Maar het kan wel degelijk en Claudia en Geertje presenteren ons dan ook maar liefst 60 gezonde pannenkoekrecepten voor elk moment van de dag. Geen witte bloem en geen toegevoegde suikers. Er wordt gebruik gemaakt van 17 verschillende soorten meel zoals boekweit-, spelt-, havermout-, rogge-, volkoren- en kastanjemeel. Veel glutenvrije soorten treffen we aan en ook de melk wordt vaak vervangen door bijvoorbeeld geiten-, haver- of sojamelk.

Is een pannenkoek dan nog wel lekker? Absoluut. Na een paar hoofdstukken over o.a. meelsoorten, basisrecepten en “zo bak je een pannenkoek” gaan we door naar de hoofdstukken Ontbijt, Lunch, Diner, Toetjes & feest, Onderweg en Borrel. Een pannenkoek bij de borrel? Nou en of en wat voor pannenkoek. Met doperwten & dipsaus van komkommer, Griekse yoghurt en knoflook en dan in kleine puntjes. Of met garnalen dashi & spitskool. Opgerolde pannenkoek gevuld met tonijn & komkommer en dan in stukjes gesneden

Als ontbijt kiezen we voor een pannenkoek met ei & tomaatjes of kaas, rosbief & ei. Lekker is ook kokosyoghurt & gepakken peer. In alle hoofdstukken komen we pannenkoeken tegen die je echt een keer wilt proberen. Met gorgonzola & rauwe ham of met kipragout & champignons. We zien zowel hartige als zoete pannenkoeken en voor iedereen is er keus genoeg. Je kunt ze direct eten of meenemen voor onderweg. Het kan allemaal want pannenkoeken zijn gezond!

Geschiedenis Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws