Papa’s bloed

Dinsdag, 18 juli, 2017

Geschreven door: Dennis Verweijen
Artikel door: Ruud Verwaal

Nooit te ziek om te dromen

[Recensie] Papa’s bloed is een mooie titel voor een boek waarin alles draait om het bloed van aanstaande vader Dennis Verweijen. In zijn eigen lichaam is het bloed aangetast door acute myeloïde leukemie (AML), maar hij hoopt dat hij via van tevoren ingevroren materiaal nieuw (en gezond) bloed kan laten  ontstaan in het lichaam van zijn vrouw.

Met haar heeft hij nog maar pas een relatie als de AML wordt vastgesteld, maar de twee zijn vastberaden een gezin te stichten en er na de geslaagde bevruchting alles uit te slepen opdat hij de geboorte van hun dochter mee kan maken. Je weet als lezer hoe het zal gaan, want het trio staat stralend op de binnenflap van het degelijk uitgegeven boek, in schril contrast met de foto op de cover die een andere afloop doet vermoeden. De vurige wens om de geboorte bij te wonen lijkt de auteur op de been te houden. Binnen minder dan een jaar heeft hij diverse malen gebalanceerd op het randje van de dood. Telkens krijgt hij te maken met tegenslag, maar steeds ook komt hij er bovenop.

Tijdens de zwaarste behandelingen hangt een echo van zijn dochter aan de muur, als richtpunt aan de horizon. Naast humor – onbegrijpelijk in zijn niet benijdenswaardige toestand – houdt ook muziek hem op de been: hij lardeert zijn boek met teksten van artiesten waar hij van houdt en die toepasselijk zijn op zijn situatie. Lezers kunnen daar ook daadwerkelijk naar luisteren via een te scannen QR-code achterin het boek, die je leidt naar een afspeellijst op Spotify. In de pas met de tijdgeest is er ook een website en een pagina op Facebook. Niet zomaar, want Verheijen vraagt expliciet aandacht voor stichting Matchis. Er zijn veel te weinig donoren van stamcellen. Wereldwijd lijken er veel te zijn, maar een match is vanwege specifieke weefselkenmerken moeilijk te vinden. Ook de overheid is een campagne gestart om met name jongeren te interesseren voor het afstaan van cellen. Ten slotte hoopt Verheijen met het boek ook mensen te inspireren, net zoals hij zelf gedreven werd na het lezen van het boek Beter van oud-topzwemmer Maarten van der Weijden. Met die inspiratie zit het wel goed, want de toon van het boek van Verheijen is ondanks het dramatische gegeven meestal bewonderenswaardig optimistisch.

Eerder verschenen in Hematon Magazine