Pietro Cascella & Cordelia von den Steinen – Gedreven door de beeldhouwkunst

Donderdag, 15 juli, 2021

Geschreven door: Emma van Proosdij
Artikel door: Evert van der Veen

Gedreven door de beeldhouwkunst

[Recensie] De foto’s op de eerste bladzijden van dit boek zijn prachtig en ook wel wat indringend. Ze intrigeren de lezer om kennis te maken met dit beeldhouwende echtpaar in Italië. Fraai is de typering van het Italiaanse landschap met zijn eigen lichtval en de inspiratie die er van marmer uitgaat en wat dit alles met een kunstenaar doet. Zo krijgt de lezer een inkijkje in de ziel van de beeldhouwer die zich door dit alles laat meenemen en het ruwe materiaal omvormt tot een beeld.

Dit boek Pietro Cascella & Cordelia von den Steinen is tot stand gekomen in samenwerking met museum Beelden aan Zee in Vogelenzang. Van Cascella en van Von den Steinen (inspirerende naam voor een beeldhouwer…) worden de levensloop en artistieke ontwikkeling geschetst.

Pietro Cascella komt uit een artistiek gezin waarin de kunst een belangrijke rol speelt. Hij is bekend geworden als de ontwerper van het Auschwitz monument in het gelijknamige concentratiekamp. Het was een prestigieus en beladen project met 685 deelnemers die gezamenlijk 426 voorstellen indienden. De realisatie van het uiteindelijke kunstwerk was een moeizaam proces maar in 1967 werd het kunstwerk onthuld. Ontroerend is de foto met 200.000 mensen die erbij waren.

Cordelia von den Steinen werd vanwege haar vrouwzijn gediscrimineerd bij een ontwerpwedstrijd voor het beursgebouw in Bazel. Wanneer zij Pietro Cascella ontmoet, besluiten zij samen een kasteel in Fivizzano in Italië te kopen waar zij hun atelier vestigen.

Ons Amsterdam

Het boek Pietro Cascella & Cordelia von den Steinen laat hun werken zien en daarbij valt het grote verschil in stijl tussen hen op. Pietro Cascella werkt tamelijk abstract, met strakke lijnen. Hij is blijkbaar gefascineerd door het fenomeen stadspoort want van dit onderwerp zijn verschillende werken opgenomen. Zijn werk heeft soms ook iets surrealistisch zoals het ‘mythisch schip’ en ‘de maan’. Er zijn mooie close-ups van gemaakt waardoor zijn werk nog beter in details naar voren komt.

Cordelia von den Steinen heeft een heel andere stijl van beeldhouwen: haar werk is rijk gedecoreerd waardoor het zelfs tamelijk klassiek aandoet. Zij werkt ook graag in terracotta want hiervan zijn verschillende werken opgenomen zoals een vrouw die aan een jurk breit en ‘de beroemde tafel’, een middeleeuws aandoende gedekte tafel met gerechten op de borden.

Bijzondere beeldhouwwerken die fraai zijn gefotografeerd!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles