Pindakaas en Sushi 3

Zaterdag, 12 september, 2020

Geschreven door: Roderick Leeuwenhart
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Frisse wervelwind van Japanse verbeelding en geekcultuur

[Recensie] Wat mij betreft is Roderick Leeuwenhart een van de meest interessante schrijvers van het Nederlandse taalgebied en ik wacht met spanning op het volgende dat hij publiceert. Zijn stijl is fris en levendig, met originele vergelijkingen en verrassende terzijdes, maar zonder te verzanden. Het is niet voor niets dat schrijvers als Tais Teng en Jaap Boekestein (die ook al zo’n frisse, levendige schrijfstijl hanteren) hem als derde schrijver in hun Ziltpunkgezelschap hebben opgenomen. Vaak focussen auteurs zich of op de taal, of op het verhaal, maar Leeuwenhart doet dit, net als iemand als Teng, allebei. Ik genoot net zo van zijn wervelende zinnen als van zijn zorgvuldig opgebouwde plot.

Na de eerste twee delen van de serie die zich concentreerden op een con en een Japanreis bestrijkt dit boek een grotere periode in de tijd (een geheel jaar) en gaat het vooral over de studie Japans die hoofdpersoon Marle volgt in Leiden. Erg leuk om te lezen over de stad waar ik ook studeerde en woonde. De sfeer van Leiden heeft Roderick mijns inziens goed getroffen. Natuurlijk komt er ook in dit boek een con voorbij (en zoals weet de auteur de geeksfeer die daar hangt heel goed weer te geven). Dat ik het tweede boek met een frons afsloot, blijkt de bedoeling te zijn geweest van de auteur, want Marle doet nu hard haar best de breuken die haar gedrag veroorzaakte te herstellen. Daarnaast moet ze zien om te gaan met de bemoeizuchtige geest van een oude samurai. En Roderick blijkt die ook geweldig te kunnen schrijven, met een persoonlijkheid die past bij het feodale Japan. Is wat Marle doet helemaal ethisch? Ze blijft bemoeizuchtig en een controlfreak, maar een sympathieke. Het boek besluit met een kort spookverhaal, waarbij elementen uit het tweede boek weer terugkomen en dat heel nieuwsgierig maakt naar wat nog gaat komen. Vooral voor young adult-lezers een aanrader en voor iedereen die wel eens een comiccon bezoekt en geniet van de geeksfeer op zo’n evenement. Nu hoop ik dat ik snel een volgend boek van Roderick kan lezen.

Eerder verschenen op Hebban

Foodlog