Pop-up Escort

Woensdag, 16 maart, 2022

Geschreven door: Margareta Van der Auwera
Artikel door: Saskia Imbert

Ode aan avontuurlijke zestigplussers

[Recensie] Margareta Van der Auwera wil met haar boek Pop-up Escort het taboe doorbreken rond daten bij zestigplussers. Paulien Verheyen zorgde alvast voor een opvallende cover. Tijdens het lezen herken je die dames als snel in het verhaal door hun typische kenmerken.

“Zestigplus vrouwen zijn echt niet unfuckable, zoals nog vaak wordt gedacht. Ze kunnen best nog een tijdje mee!”

Vier dames met een posttraumatische stressstoornis leren elkaar kennen in de wachtkamer van hun psychiater. Léonie, Marie-Rose, Anaïs en Thérèse houden contact met elkaar en er ontstaat een zeer vriendschappelijke band. De dames schuwen geen enkel gespreksonderwerp. Hun intieme leven, of het ontbreken daarvan, loopt niet echt zoals ze zouden willen. Hoe kunnen ze daar verandering in brengen? Tijdens een hapje en een drankje ontstaan er spannende ideeën. Ze bekijken samen een pornofilm, maar ook een cursus paaldansen en speeddaten behoren tot de gezamenlijke activiteiten. Na een avontuurlijke avond met een voetbalelftal, waarbij de dames zich als luxe escorthoertjes voelden, ontstaat er een briljant plan dat door een financiële meevaller uit onverwachte hoek in een stroomversnelling komt. Met een professionele aanpak starten ze het chique escortbureau Cum Laude.

Tot hier toe is het verhaal best boeiend en amusant. Je leert de dames goed kennen, mét hun strubbelingen uit het verleden. Misbruik tijdens de kinderjaren, een narcistische ex, een abortus,… ieder mag haar verhaal vertellen. Maar vaak zijn de dames ook hilarisch en grappig. Hun open en eerlijke vriendschap staat altijd centraal.

Vanaf de oprichting van Cum Laude is het verhaal meer een aaneenschakeling van dagboekfragmenten. Iedere dame noteert in een online logboek haar verslag. De escorte dates verlopen meestal spannend, maar soms ook niet zoals gepland. Dit logboek zou interessant en opwindend moeten zijn, maar toch kon het mij niet altijd boeien omdat de auteur weinig aan de verbeelding over laat.

Margareta Van der Auwera strooit graag met erotische/seksuele termen die achteraan in het boek in een alfabetische lexicon staan vermeld. Buttplug, gilf, spanking, vanilleseks,… het lijstje wordt netjes afgewerkt in het verhaal. Persoonlijk vond ik dit een beetje ‘geforceerd hip’ overkomen.

De schrijfstijl is zeer toegankelijk, vlot en oogt modern door de Whatsappjes en emoticons. Voor de kenners van Antwerpen zitten er vele fijne herkenbare plekjes in dit boek. De eroticawinkel De Erotische Verbeelding heeft onlangs, na bijna dertig jaar, de deuren gesloten. Dat ook het minder jonge cliënteel nog snel enkele speeltjes kwam kopen, bewijst dus dat ook vrouwen op latere leeftijd zeker nog genieten van een boeiend seksleven. De auteur heeft dit dan ook knap overgebracht in Pop-up Escort. Was de escorteclub een goed idee? De vier dames zorgen voor een wijze afsluiter en mooie levensles.

Pop-up Escort is een speelse ode aan zestigplussers. Een verhaal over vriendschap, passie en avontuur. Deze erotisch getinte feelgood heeft me niet écht overdonderd, maar heeft zeker iets sympathieks. Nipt drie sterretjes.