‘Postzegelaffaire’

Dinsdag, 25 juni, 2019

Geschreven door: Titia Muizelaar
Artikel door: Perfecte Buren

Ieder jaar kiest uitgeverij Godijn 10 manuscripten uit voor publicatie, de tien van Godijn. Tijdens een speciaal evenement worden de boeken gepresenteerd. Postzegelaffaire van Titia Muizelaar is er daar een van. Postzegelaffaire is het tweede boek van Titia Muizelaar en wordt omschreven als een verhaal vol intriges en drama. Ik vond het heel grappig dat het verhaal ook anekdotes bevatte over de geschiedenis van postzegels.

Het boek vertelt het verhaal van Aernout, postzegelhandelaar en Tim, tv-producent. Het verhaal speelt in de jaren tachtig toen er nog goed geld te verdienen was met de postzegelhandel. Aernout is niet onbemiddeld en Tim besluit een realitysoap te maken van het leven van Aernout en wat daar speelt.

Onverwacht wordt dit nog een spannend verhaal vol van liefde en romantiek, diefstal en dubbelspel. Wie is er uit op zijn auto en zijn bijzondere collecties postzegels? Wie is te vertrouwen en wie niet. Aernout komt op mij over als een lieve ietwat naïeve man. Tim is een no-nonsens man die met beide benen op de grond staat. Helaas ontwikkelen de karakters zich minimaal, Aernout nog het meeste.

De verhaallijn is vrij dun en de schrijfstijl nogal afstandelijk. Het is al snel duidelijk wie een spelletje speelt en dat haalt de spanning er wat van af. Het leuke vond ik wel de anekdotes over de postzegels zoals de brandkastzegels en de graf zeppelin zegels. Toch hoop ik dat Titia blijft schrijven want ik denk zeker dat er meer inzit. Zoals ze in het boek schrijft: What goes around comes around, een uitdrukking die verwijst naar de waarheid die toch wel aan het licht komt, zo komen de ware schrijvers ook altijd wel bovendrijven. Ik geef het boek dan ook drie sterren.

Wilma