Powervrouwen Nederland

Zaterdag, 27 augustus, 2022

Geschreven door: Richard Zuiderveld
Artikel door: Demi Stein

Geschiedenis van belangrijke vrouwen

[Recensie] Tijdens geschiedenislessen krijgen we vaak te horen welke belangrijke mannen er in de geschiedenis zijn en waarom zij belangrijk zijn. Richard Zuiderveld, geschiedenisleraar en bekend van de Vet Oud! serie, kreeg van een leerling de vraag of er dan ook belangrijke vrouwen zijn geweest in de geschiedenis. Maar natuurlijk! Met dit idee heeft hij Powervrouwen geschreven en nu ook Powervrouwen Nederland.

In dit boek worden 25 interessante vrouwen besproken die belangrijk zijn geweest in Nederland of voor Nederland. Je wordt door Zuiderveld meegenomen in de geschiedenis van ons land samen met kleurrijke illustraties.

Legendarische vrouwen
Er zijn veel legendarische vrouwen op de wereld, maar tijdens de geschiedenislessen hoor je bijna niets over ze. Dit boek is gericht op vrouwen die legendarisch zijn geweest binnen Nederland of belangrijke banden hebben gehad met Nederland. Dit betekent niet altijd dat ze ook daadwerkelijk op een positieve manier legendarisch zijn geweest. Let hier wel even op, mocht je het boek gaan voorlezen aan je kind of de klas, er zitten namelijk soms wat lugubere verhalen tussen. Naast deze 25 vrouwen zijn er natuurlijk ook vele andere belangrijke vrouwen, maar Zuiderveld richt zich in dit boek op vrouwen die grote veranderingen teweeg hebben gebracht. Beginnend met de tijd van jagers en verzamelaars, heel lang geleden dus.

De auteur geeft hierbij ook aan dat sommige dingen zó ontzettend lang geleden zijn, dat niet altijd alle feiten bekend zijn. Waar nodig heeft hij daarom wat fictie aan het verhaal toegevoegd, zodat het, met name voor kinderen, wel interessante verhalen blijven. Het moet immers geen saaie – geschiedenis – les worden, toch? Een goed voorbeeld hiervan is het verhaal van ‘Trijntje’, een vrouw in de tijd van jagers en verzamelaars. We weten hier simpelweg weinig over, maar toch heeft Zuiderveld het tot een leerzaam maar ook leuk verhaal weten te maken.

De schrijfstijl van Zuiderveld is heerlijk. De feitjes vliegen je om je oren, maar toch blijft het geheel interessant. Niet onbelangrijk, het verhaal blijft ook zeer toegankelijk. Het leest gemakkelijk weg en de informatie die gedeeld wordt is goed te begrijpen. Elke vrouw heeft haar eigen verhaal en wordt kort samengevat met prachtige illustraties die het boek extra leuk maken. Zo krijg je ook echt een beeld bij de tijd waarin de vrouw leefde, hoe zij eruitzag of hoe de omgeving eruitzag.

De hoofdstukken zijn logisch opgebouwd. Je begint 5500 voor christus en eindigt ergens vlak voor onze eeuw. Hoe verder je in het boek komt, hoe dichter je bij de huidige tijd terecht komt. Daarnaast start ieder hoofdstuk met een klein stuk informatie over die periode, zodat je niet alleen iets leert over de vrouwen, maar ook over de tijd waarin de betreffende vrouw leefde. Lastige woorden worden in tekstbalkjes wat verder uitgelegd, zodat je alles goed begrijpt. Je leert dus eigenlijk heel veel via dit boek!

Powervrouwen Nederland is een geschiedenisboek dat zich richt op het vrouwelijke geslacht. Het is een boek dat ieder meisje misschien had willen lezen in haar jeugd, om eens te zien hoe belangrijk vrouwen zijn voor de wereld. Het is een interessant, leerzaam maar ook zeker vermakelijk boek, geschikt voor kinderen van twaalf jaar en ouder.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2

Powervrouwen Nederland

Powervrouwen Nederland