Proeven als een pro

Zaterdag, 5 februari, 2022

Geschreven door: Cees Casteren
Artikel door: P. de Bee

Leer wijn proeven maar ook beschrijven

[Recensie] Dit is absoluut een bijzonder goede wijncursus die zich speciaal toelegt op het Proeven.

Er bestaan zeker al wel allerlei boeken die de diverse facetten van wijnproeven belichten, maar nog niet eerder kwam ik zo’n uitvoerige en inzichtelijke verhandeling hierover tegen. Het lijkt welhaast een compleet handboek!

Niet zo vreemd dat die indruk wordt gewekt, want de schrijver is een erkend ‘Master of Wine’ (MW), heeft diverse andere wijntitels behaald, zit internationale wedstrijden voor en is voorzitter van de Verenigde Vinologen. Natuurlijk heeft ook hij eens zijn diploma’s moeten halen, en denk erom dat Master of Wine geen kleinigheid is om te bereiken (zo bestaan er wereldwijd pakweg 400 van, waarvan 3 in Nederland). Bij het examen zijn het proeven van wijn én het verwoorden daarvan cruciaal en daarom had hij hiertoe een eigen methodiek ontwikkeld. Deze bestaat uit een zestal kernbegrippen, namelijk: Kleur, Aroma’s, Restsuikers, Aciditeit, Alcohol en Tannine. Et voilà: de term (of ezelsbruggetje, zoals de schrijver zelf aangeeft) “KARAAT” was geboren! Elk van die begrippen is van Casteren nu zo aardig om met ons allen te delen, waardoor wij in feite een kloeke cursus vinologie in handen krijgen.

In heldere taal wordt uiteengezet wat van belang is om een bekwaam wijnproever te worden. In de eerste plaats niet alleen het daadwerkelijk proeven en wat daar zoal bij komt kijken, maar bovenal het helder en passend leren beschrijven van alle aspecten van een wijn. En, nee, kan ik wel verklappen: dat valt nog niet mee! Maar aan de hand van van Casteren lijkt het toch allemaal veel simpeler te worden – een knappe prestatie.

Eerst wordt m.b.v. een tweetal voorbeeld-wijnen stap voor stap de bewuste methode opgebouwd. De diverse typeringen komen aan bod: uiterlijk, kleur en geur (klasse aroma’s en daarbinnen de soorten), smaak (restsuikers, zuurtegraad, alcohol en tannines). Tussendoor staan extra boeiende kaderverhalen, die alles nog eens verder verduidelijken. Na een groot hoofdstuk gevuld met allerlei Kennis (het klimaat, de bodem en de ligging van het terrein in de wijngaard, maar ook de processen van het wijnmaken zelf), volgen de hoofdstukken over het daadwerkelijk loslaten van Cees’ methode op de belangrijkste druivensoorten en daarna op een 150 modelwijnen, die heel karakteristiek zijn voor hun druivenras en land. Er zijn fraaie dashboards per druivenras en per behandelde wijn wordt een strak ‘KARAAT’-schema gegeven plus een proefnotitie en allerlei wetenswaardigs. Haast encyclopedisch van opzet en uitvoering.

Het uiteindelijk doel van het boek is allicht dat wijzelf op termijn ook leren bij het proeven van een wijn de juiste conclusies te trekken over de druif/druiven, de herkomst, de leeftijd en zelfs de methode van wijnmaken zelf. Ik denk dat dit bijzonder geslaagd is, want als wij het hiermee niet leren, waarmee en hoe dan wel? Verwacht echter niet dat dit een snel proces zal worden, daarvoor is de stof toch wel aan de lastige kant. Maar ja, het is dan ook bedoeld voor (aanstaande) Pro’s en of wij onszelf daartoe zomaar durven rekenen…?

Het fraai vormgegeven en gedrukte boek sluit af met een hoofdstuk met alternatieven en nuances in ons woordgebruik voor het duiden van een wijn. Daarna een kloeke lijst van medewerkenden aan dit boek, die duidelijk maakt waarom dit 336 bladzijden metende werk in zo’n drie maanden samengesteld kon worden. Werkelijk een grote prestatie, mede te ‘danken’ aan de heersende crisistijd. Daaruit is dan in dit geval een prachtig resultaat voortgekomen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl