Raad eens wat ik later word

Zaterdag, 9 oktober, 2021

Geschreven door: Michel Boer
Artikel door: Denise de Groot

“Ik word later…”

[Recensie] Kinderen dromen al vroeg over wat ze later willen worden. Meestal krijg je standaardantwoorden. Meiden hebben het vaak over juf of kapper en jongens hebben het vaak over brandweerman of politieagent. De Kinderboekenweek 2021 start op 6 oktober en het thema is “Worden wat je wil” en gaat dus over beroepen. Het boek Raad eens wat ik later word past daarom perfect bij dit thema en kun je gebruiken om het gesprek over beroepen aan te gaan.

In het verhaal vraagt Leeuwtje aan zijn vriendjes wat ze later willen worden. Er komen verschillende beroepen voorbij. Zo wil de Schildpad voetballer worden, Sonny Struisvogel piloot en Kroko de beste tandarts. Echter komen er ook wat gekkere beroepen naar voren zoals beddentester en poepzuiger. De gekke beroepen geven een grappige toon aan het verhaal, die bij kinderen denk ik goed in de smaak valt.

Het boek is geschreven en geïllustreerd door Michel de Boer. Hij heeft gekozen voor een schattige vormgeving. De dieren hebben grote ogen en lijken heel lief. Deze vormgeving past perfect bij de doelgroep waarvoor dit boek gemaakt is. Michel de Boer is begonnen bij een drukkerij in Noord-Holland. Geïnspireerd door alle boeken die hij vormgaf, bedacht hij zijn eigen boeken. Hij is onder andere bekend van Opa Knoest.

Iedereen weet natuurlijk al dat Leeuwtje later koning gaat worden, want dat hoort zo. Maar, wil Leeuwtje dat eigenlijk wel? Een mooi moment om met kinderen het gesprek aan te gaan over eigen keuzes maken.

Het boek is geschreven op rijm, waardoor kinderen vaak extra betrokken zijn. Wat ik wel af en toe merk is dat sommige woorden alleen gekozen zijn om te rijmen. Hierdoor vind ik ze soms minder goed in de zin passen. Verder is het een goed maar simpel verhaal om jonge kinderen kennis te laten maken met verschillende beroepen.