Raak me. Niet.

Zaterdag, 27 juni, 2020

Geschreven door: Laura Kneidl
Artikel door: Minca Huiberts

Vernietigende waarheid

[Recensie] De 18-jarige Sage heeft alles achter zich gelaten in Maine. Ze vertrekt op haar verjaardag naar de universiteit van Nevada om opnieuw te beginnen. Maar dat is lastig zonder geld, zonder huis en zonder vrienden. Het enige dat telt, is dat ze datgene uit Maine achter zich kan laten. Voor Sage er erg in heeft, raakt ze bevriend met April en heeft ze toch een bijbaantje in de bibliotheek weten te krijgen. Daar ontmoet ze Luca. Hij is alles waar zij bang voor is. Hij is groot, getatoeëerd en ruig. Maar tegelijkertijd is hij ook niet wie hij lijkt te zijn en dat maakt het voor Sage nog lastiger om bij hem uit de buurt te blijven.

New Adult boeken staan meestal bekend om een realistische verhaallijn waarin verschillende problematieken, vriendschap en romantiek centraal staan. Dit was ook het geval met Raak me. Niet. Het wordt al snel duidelijk dat Sage iets is overkomen waar ze liever niet over na denkt en het op deze manier achter zich probeert te laten. Haar beknelde situatie wordt al snel duidelijk wanneer het blijkt dat ze geen woning heeft om te overnachten en het duurt niet lang voordat de eerste ontmoeting tussen haar en Luca plaatsvindt. Op die manier start het verhaal zich snel op en bouwt de interesse in Sage’s situatie zich steeds verder op. Langzaam maar zeker wordt duidelijk waaraan ze is ontsnapt en dat is niet niks.

Kneidl snijdt een heftig en zwaar onderwerp aan waar niet gemakkelijk over gepraat wordt. Deze realiteit wordt ook goed weerspiegeld in Sage’s personage. Ook zij praat er nauwelijks over. Ze laat zelfs haar gedachten zo min mogelijk die kant in gaan. Hierdoor blijft het in het begin nog lastig te raden waaraan ze ontsnapt is. Door de dingen die ze mee maakt en de mensen die ze leert kennen beginnen de herinneringen zich toch langzaam een weg naar boven te vinden waardoor de vernietigende waarheid toch aan het licht komt voor de lezers. Tegenover haar vrienden laat ze overigens niets los en dat maakt het lastig voor hen om haar te vertrouwen, maar ook andersom.

Het verhaal heeft een fijne schrijfstijl waardoor het erg prettig leesbaar is. De auteur weet hoe ze informatie, gedachten gangen, gebeurtenissen en dialogen moet afwegen om het verhaal interessant en lopende te houden. De hoofdstukken zijn niet kort, maar ook niet dusdanig lang waardoor het overzicht duidelijk blijft. Als het boek vergeleken wordt met andere New Adult titels uit het fonds van Zomer & Keuning, valt het toch op dat Kneidl weer een eigen schrijfstijl en opbouw in het verhaal heeft wat het tot een geheel eigen werk maakt. Een ander positief punt is dat de auteur een geweldig, maar heftig moment heeft gekozen om het boek te laten eindigen en de lezers dus razend benieuwd maken naar het vervolg. Het scheelt dat daar geen jaar op gewacht hoeft te worden, want Verlies me. Niet. verschijnt morgen al!

Voor het eerst verschenen op Mywingedbooks