Ravenhood 1 - Flock (Vlucht)

Zaterdag, 18 maart, 2023

Geschreven door: Kate Stewart
Artikel door: Joke Zwier

Keuzestress

[Recensie] Vlucht (Flock) van Kate Stewart is het eerste deel in de trilogie Ravenhood. Verwoest (Exodus) verschijnt in juni en het derde deel Verlang (The finish line) komt in het najaar van 2023 uit. Stewart woont met haar man in de Blue Ridge Mountains, een omgeving die ook in de serie Ravenhood terugkomt. Ze schrijft behalve erotische suspense ook romantische dramedy als The reluctant romantic serie en The underdog serie.

Triple Falls
De proloog begint zes jaar later dan het eigenlijke verhaal en neemt de lezer mee naar het verleden van Cecelia Horner in Triple Falls waarvan ze weggevlucht is. Wat daar gebeurd is heeft haar leven blijvend veranderd en nu keert ze vrijwillig terug. We hebben allemaal schuld aan wat er is gebeurd en zitten allemaal onze straf uit.” Deze prikkelende zin zorgt ervoor dat de lezer bij de les blijft en zich dingen gaat afvragen wat er in Triple Falls aan de hand is. Want dat er duistere dingen gebeuren is een ding wat zeker is. Dan gaat het verder met de negentienjarige Cecelia die voor de duur van één jaar bij haar kille, vervreemde vader Roman zal verblijven in ruil voor aandelen en een som geld in de fabriek van hem.  Dit doet ze om haar moeder financieel  te helpen, maar het is niet van harte. Ze moet dagelijks in de fabriek werken, waar ze Sean leert kennen. Al haar vrije tijd brengt ze door bij Sean, Dominic en hun vriendengroep met de raventatoeages. Cecelia, al jaren een muurbloempje heeft besloten om nu een hele andere koers te gaan varen en zich open te stellen voor nieuwe ervaringen. Van een braaf meisje wordt ze rebels en begeeft zich in een grijs gebied om ‘kleur’ in haar leven te brengen en krijgt honger naar meer. Een waarschuwing bij de Ravenhood clan uit de buurt te blijven slaat ze in de wind met alle gevolgen.

Sensuele spanning
Het boek is ingedeeld in het feelgoodgenre, maar past goed bij New Adult met een darkromance randje, want Sean en Dominic hebben zo hun eigen duistere geheimen waar Cecelia niets vanaf weet. Het verhaal wordt verteld vanuit Cecelia, waardoor we haar achtbaan aan emoties extra voelen. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop en haar keuzestress. Cecelia evolueert volop en ontpopt zich tot een vlinder die haar vleugels uitslaat als ze valt voor Sean’s sexappeal. Het wordt een alles verterende liefde waarin haar schellen van de ogen gerukt worden door de dingen die ze laat gebeuren. Passend in de huidige tijd wordt de vrouw om toestemming gevraagd.  Er is voortdurend een bepaalde sensuele spanning door haar honger naar meer. Hormonen maken overuren, mede door grinden (erotisch dansen) en de steamy scènes komen binnen bij de onschuldige lezer(es). Sean neemt wat hij wil, hij leeft in het nu en volgt zonder spijt zijn instinct en consequenties zijn voor later.

Met songteksten weet Stewart niet alleen emoties op te roepen in het verhaal, maar ook sfeer. Er zit een mooie combinatie van romantiek, rebellie, drama en vriendschap in Vlucht verwerkt. Het boek sluit af met een daverende cliffhanger die ervoor zorgt dat we op onze leeshonger blijven zitten en verlangend uitkijken naar het volgende deel Verwoest. Om de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen is het eerste hoofdstuk hiervan in het boek opgenomen. In Vlucht draait het om keuzes die gemaakt worden en worden vragen en ontwijkende antwoorden een vast patroon.

Voor het eerst verschenen op Bazarow