Rebel in de woestijn

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Alwyn Hamilton
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Spannende introductie van fantasy-serie

[Recensie] Amani is een meisje dat woont in Doodorp, een klein stadje aan de rand van de woestijn. Amani is een goede schieter en vermomt zich als jongen om mee te doen aan een schietwedstrijd. Ze wil namelijk genoeg geld hebben om te ontsnappen aan dit gehucht, hoewel ze weinig af weet van de gevaarlijke woestijn. Een mysterieuze vreemdeling betreedt Doodorp en Amani is genoodzaakt om met deze vreemdeling mee te gaan. Daar leert ze meer over de machtige djinns, de wrede oorlog en de rebellen die strijden tegen de sultan.

Rebel in de woestijn is een spannend verhaal waar ik van begin tot eind in de ban van raakte. Alwyn heeft een schrijfstijl waar je u tegen zegt, aangezien ze veel toffe wendingen in het verhaal weet te plaatsen. Je begint meteen in alle actie tijdens een schietwedstrijd en al snel barst de spanning los en beleeft Amani een bloedstollend avontuur door de woestijn. Een klein stuk in de woestijn verloopt wat traag, maar dat wordt gecompenseerd door bijzondere verhalen over djinns en andere magische wezens. Daarna ontdekt Amani veel nieuwe plekken, komt ze terecht in adrenalineverhogende gevechten en leert ze veel meer over de wereld om haar heen. Alwyn wist mij vaak te verbazen door bepaalde plotwendingen, waardoor ik haast meteen het vervolg erbij pakte toen ik de ontknoping las.

Ik vond het erg vernieuwend om een fantasyverhaal te lezen in de woestijn. Je merkt wel wat Arabische invloeden, maar Alwyn Hamilton heeft vooral een eigen invulling gegeven aan haar wereld. Djinns, paarden die bestaan uit zand en wind, alle wezens in dit verhaal waren zo interessant om over te lezen! Dit is een wereld die gigantisch is en waar ik me volledig in wil verdiepen, aangezien de woestijn haast levensecht voor mij aanvoelde tijdens het lezen van dit boek.

Daarbij is Amani een geweldige hoofdpersoon. Ze is een jonge meid, maar heeft een sterk karakter en kan haar eigen boontjes doppen. In het begin is ze vrij egoïstisch, maar je ziet haar als persoon enorm groeien door het verhaal heen. Ze weet het zelf nog niet, maar ze is in staat om grote dingen te doen, wat ik maar al te graag zie in de vervolgdelen. Andere personages wisten bij mij ook in de smaak te vallen en de romantiek zit op een vrij laag pitje (ondanks dat de achterflap juist meldt dat er veel romantiek is), aangezien Amani genoeg aan haar hoofd heeft. Amani is ontzettend stoer en ik kan niet wachten om meer avonturen over haar te gaan lezen!

Heaven

Rebel in de woestijn is een boek dat je zeker een kans moet geven. De magische wereld van Alwyn Hamilton is goed uitgewerkt en kom je niet vaak tegen, heeft behoorlijk veel actie, schokkende plotwendingen en kickass personages. Ook kun je meteen de hele serie lezen!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy

Een nieuwe dageraad