Rebel

Zaterdag, 2 mei, 2020

Geschreven door: Rebecca Yarros
Artikel door: Minca Huiberts

Dat heerlijke weglees tempo, de romantiek, spanning en een goede dosis humor zoals lezers van Rebecca Yarros gewend zijn

[Recensie] In het eerste deel werden we voorgesteld aan Paxton Wilder, één van de stuntmannen uit het team de Renegades. Hij ontmoette op een cruiseschip Leah en de aantrekkingskracht tussen beiden was onweerstaanbaar. Lees hier de recensie van Wilder.

Het tweede deel Nova gaat over Landon, een echte casanova, die al een hoop meiden in zijn suite heeft gehad tot hij Rachel weer tegenkomt. Vanaf dat moment weet hij één ding zeker: hij wil Rachel voor zich zien te winnen. Opnieuw. Want Landon en Rachel hebben een historie, eentje waar Rachel niet graag op terug kijkt.

En dan is er nog Penna, de Rebel uit het Renegades team. Één dag aan wal voor het schip opnieuw vertrekt brengt haar op Cruz’s pad. Ze beleven een geweldig moment samen en één wilde nacht. Om er daarna achter te komen dat hun relatie niet voortgezet kan worden omdat hij haar docent is op het cruiseschip.

Eén ding dat al deze boeken gemeen hebben is de setting waar het zich afspeelt. Aan de ene kant op het cruiseschip, maar aan de andere kant op plaatsen over heel de wereld. Het cruiseschip meert om de zoveel dagen aan waardoor de Renegades telkens in een andere stad ongelofelijke stunts uit kunnen halen. Maar niet alles gaat zonder slag of stoot. De spanning in deze boeken wordt voornamelijk opgebouwd door de gevaarlijke stunts die de Renegades doen en de vraag of die stunts wel of niet goed gaan. Dit stond in alle drie de boeken wel centraal, net als de hartstocht die tussen bepaalde personages plaats vindt.

In Nova maakt voornamelijk Landon een grote groei door. Omdat hij eerder gewend was dat alle meisjes zich voor zijn voeten wierpen, maar hij zelf moeite en doorzettingsvermogen moest tonen om Rachel voor zich te winnen. Die strijd komt goed naar voren en zorgde ervoor dat ik als lezer toch wel een beetje meer respect voor Landon op kon bouwen. Verder is het ook interessant en leuk om verder te kunnen lezen over de personages uit het eerste deel. Paxton en Leah komen namelijk ook regelmatig in dit verhaal voor, zeker omdat Leah goed bevriend is met Rachel. Deze vriendschappen komen in elk boek weer terug en er vinden af en toe wat veranderingen in plaats waardoor er soms best moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Ook weer een realistisch gegeven dat lezers kunnen herkennen in hun privésfeer.

In het derde deel over Penna staat de geheimhouding van een relatie het meest centraal. Beide personages hebben wel zo hun eigen strubbelingen, maar die hebben zeker niet de overhand in de eerste helft van het verhaal. Alleen Penna heeft iets meegemaakt waar ze overheen wil komen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De uiteindelijke plotwending in Rebel was misschien een beetje vergezocht naar mijn idee. Het hele verhaal draaide om de geheime relatie tussen Penna en Cruz, maar de geheimen van Cruz zorgden voor een andere wending in het verhaal en die kwam best wel plotseling. Als lezer kreeg je natuurlijk wel een aantal aanwijzingen gaande de hoofdstukken, maar pas helemaal aan het eind kwam boven water wat er nou eigenlijk speelde en wat Cruz’s achterliggende gedachten waren achter zijn aanwezigheid op het cruiseschip. Maar, ondanks dat het einde misschien een beetje overdreven was, vond ik Rebel misschien toch wel het leukste boek uit de serie. In dit boek is de vrouw namelijk lid van het stuntteam en de man die van buitenaf erin komt rollen. Dat zorgde wel voor een fijne vernieuwing.

Al met al hebben deze boeken dus gewoon weer dat heerlijke weglees tempo, de romantiek, spanning en een goede dosis humor zoals lezers van Rebecca Yarros misschien al gewend zijn. Want als je van deze serie genoten hebt en de Flight & Glory reeks nog niet hebt gelezen, dan raad ik je deze ook ten zeerste aan. Heb je alleen Flight & Glory gelezen, dan raad ik je de Renegades boeken ook weer aan! Ze zijn heerlijk om bij weg te dromen, maar bevatten evengoed een bepaalde mate van realisme en spanning waardoor je door wilt blijven lezen.

Eerder verschenen op MyWingedBooks