Reboot

Zaterdag, 20 april, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Knallend begin van een veelbelovende serie

[Recensie] Wren is een Reboot en is opgestaan uit de dood. Vijf jaar geleden werd ze neergeschoten en na 178 minuten werd ze weer wakker, als een Reboot. Als Reboot ben je onkwetsbaar, sterker en vooral gevaarlijker. Hoe langer je er over deed om weer tot leven gewekt te worden, hoe meer je je menselijkheid verliest. Niemand is ooit zo lang als Wren dood geweest, dus zij is de sterkste Reboot die er is. Door HARC worden Reboots ingezet als soldaten, allemaal kinderen en pubers. Wren krijgt de taak om een nieuwe Reboot te trainen. Ze kiest Callum uit, een jongen die maar 22 minuten erover heeft gedaan om Reboot te worden en nog grotendeels zijn menselijkheid heeft. Hoe langer ze Callum traint, hoe meer hij haar menselijkheid naar boven kan halen, en hoe meer ze merken dat HARC niet zo goed is als het lijkt…

De boeken van Best of YA zijn voor mij echte pareltjes. Toen ik hoorde dat ze Reboot gingen uitgeven, was ik al aardig enthousiast. Dit boek zou namelijk erg spannend zijn en vol actie. Dat is iets voor mij! Het beginnen aan Reboot begon bij mij al vol spanning. Zou het wel voldoen aan mijn hoge verwachtingen? Het antwoord is ja. En hoe!

Amy Tintera is één van de meest vlotte schrijfsters die ik ken. Haar schrijfstijl wist mijn aandacht vast te pakken en ik kon niet stoppen met lezen! Ik begon aan Reboot in de avond, moest uiteindelijk (al ver na 12 uur) gaan slapen, werd vroeg wakker en ik ging meteen door met Reboot. IK MOEST HET LEZEN IK HAD GEWOON GEEN KEUS! Amy Tintera schrijft niet met gezwijmel of te veel poespas, je gaat juist met een razend tempo door het boek heen. Ik bleef constant geboeid tijdens het lezen van Reboot. Dit boek werd al snel een verslaving, ik wilde alleen maar meer meer meer!

De hele wereld achter Reboot is heel luguber en gevaarlijk, waarbij er genoeg duidelijkheid is, maar er wordt ook genoeg informatie voor je achter gehouden. Vraagstukken over het ontstaan van Reboots en dergelijke wordt goed uitgelegd, maar wat nou precies de geheimen zijn achter HARC en hoe de wereld precies in elkaar zit? Ja, daar moet je samen met Wren en Callum achter komen… Er is ontzettend veel actie in dit boek en de gevechten hebben de zekere ruigheid waar je u tegen zegt!

Wren en Callum zijn ook twee uitersten van elkaar, maar dat werkt juist op een geweldige manier. Wren is haast een gevoelloze robot geworden doordat ze de sterkste Reboot is. Dit merk je vooral aan haar manier van denken en hoe ze zich gedraagt. Naast de levensgevaarlijke soldate heb je Callum, een vrolijke jongen die als Reboot niet al te sterk is. Ik kon vaak om Callum lachen en deze tegenstrijdige personages vulden elkaar ontzettend goed aan.

Reboot, een ontzettend knallend begin van een veelbelovende serie. Ik hoopte al dat dit één van mijn favoriete boeken werd en dat is Reboot zeker geworden! Amy Tintera weet een episch verhaal op papier te zetten en ik kan niet wachten om het tweede deel te gaan lezen! Reboot wist mij zo omver te blazen, dat ik het idee heb dat ikzelf gereboot ben… Een dikke aanrader!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com