Rechercheur De Klerck en de ongrijpbare dood

Maandag, 4 januari, 2021

Geschreven door: P. Dieudonné
Artikel door: Severine Lefebre

Een vlotte pen met gemakkelijk en helder taalgebruik

[Recensie] Op een avond rijdt rechercheur De Klerck met zijn fiets door Delfshaven. In de Voorstraat ziet hij een surveillancewagen bij een woning staan. Er zou melding zijn geweest van een moordslachtoffer. Of dat is toch hetgeen de schoonmaakster beweerde toen ze naar het alarmnummer belde. Wanneer De Klerck de woning binnengaat, breekt er tot zijn verbazing een hevige brand uit. De brandweer wordt opgetrommeld, en als deze de brand heeft geblust, blijkt er geen spoor te zijn van een lijk noch brandstichter. Is er wel een moord gepleegd, of is dit alles een erg macabere grap? Rechercheur De Klerck en zijn team staan voor een groot raadsel.

Met Rechercheur De Klerck en de ongrijpbare dood heeft Paul Dieudonné alweer een heel sterk detectiveverhaal weten neer te zetten. Het is intussen al het derde deel in de reeks rond rechercheur De Klerck, en deze wordt terecht vergeleken met de Amsterdamse De Cock.

Het boek begint direct erg spannend wanneer een schoonmaakster tijdens het poetsen haar werkgever vermoord aantreft. Je hebt geen idee wat er is gebeurd, en wie hiervoor verantwoordelijk is. Gezien de verwonding lijkt het opzet te zijn. Daarna neemt het verhaal een bizarre wending doordat er plots brand uitbreekt. Na het blussen blijkt het lijk spoorloos te zijn. En de schoonmaakster is de enige getuige die de dode man zag liggen. Dit is het begin van een spannende verhaallijn, die de lezer continu prikkelt en scherp houdt. Er zijn in het begin veel vragen, en het is vooral heel erg leuk dat je zelf kunt meespeuren met rechercheur De Klerck. Hijzelf heeft namelijk ook geen enkel idee van wat er is gebeurd. Samen met zijn assistent Klaver probeert hij ook dit keer weer deze wel erg vreemde zaak op te lossen.

Net als bij de vorige twee boeken zit de plot uitstekend in elkaar. Ik vind vooral het concept heel erg goed gevonden en uitgewerkt. Het is mysterieus en het boeit vanaf het begin. En dat is wat nodig is om je als lezer in je greep te houden. Een sterk plot en veel spanning, twee elementen waarop dit derde boek hoog scoort. Of toch in de mate van het mogelijke bij een boek van slechts 135 bladzijden.

Al hoort dit bij dit genre boeken, het blijft vrij beperkt als je een goed opbouwend verhaal wilt vertellen met continue spanning. Daarom zouden de boeken van mij zeker een stukje dikker mogen zijn. Zo heb je onmiddellijk ook meer tijd om ervan te genieten. Maar voor zijn huidige omvang is het spanningsniveau zeker in orde.

Omdat dit reeds het derde boek is met dezelfde hoofdpersonages, merk je dat je deze steeds beter begint te kennen. Ik vind ze in ieder geval al erg sympathiek en hou ervan om over hen te lezen. Het is dus aan te raden om de boeken op volgorde te lezen, maar het is geen verplichting. Wie met dit boek start zal voldoende oppikken over de karakters en gewoonten van De Klerck en Klaver. Een goed duo dat steeds beter op elkaar geraakt ingespeeld. En wie een grote fan is van Baantjer, of er toch al enkele boeken van heeft gelezen, zal onmiddellijk de gelijkenissen zien. Alleen al het eindfragment, de ontknoping van de zaak bij de rechercheur thuis, zorgt voor een aha-gevoel.

Paul Dieudonné heeft een hele aangename en duidelijke schrijfstijl. Deze past perfect bij dit soort detectiveverhalen. Alles is ook voldoende gedetailleerd, vooral de gebeurtenissen en de omgeving, zodat je duidelijk voor ogen ziet wat er gebeurt. Een vlotte pen dus met gemakkelijk en helder taalgebruik, ideaal voor een avondje gezellig leesplezier. Want dat is uiteindelijk het doel in mijn ogen, eventjes volledig opgaan in een spannende maar niet al te ingewikkelde verhaallijn, die je op het einde toch nog weet te verrassen.

Ik ben na dit derde boek over rechercheur De Klerck nog steeds een fan van deze Rotterdamse rechercheur. Net zoals ik altijd uitkijk naar een nieuwe Baantjer, doe ik dat ook bij deze boeken. En voorlopig is Dieudonné van plan om door te gaan, want komend voorjaar verschijnt alweer het vierde deel: Rechercheur De Klerck en het lijk in transito. Terwijl ik daarop wacht, geef ik alvast Rechercheur De Klerck en de ongrijpbare dood 4,5 ongrijpbare maar dik verdiende sterren!

Rechercheur De Klerck en het duistere web

De Klerck 1 - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

De Klerck 2 - Rechercheur De Klerck en het duivelse spel