Regels van het spel

Zaterdag, 20 juni, 2020

Geschreven door: Jilliane Hoffman
Artikel door: Anneke van de Vrede

Godin van de wraak zoekt gerechtigheid in een wereld vol misbruik en moord

[Recensie] De Engelse titel van dit boek luidt Nemesis. Deze titel dekt de lading volledig. Hoofdpersoon C.J. Townsend, officier van justitie, trekt als een ware Nemesis, de godin van de gerechtigde wraak, ten strijde tegen wrede online-voyeurs, die zich beschermd wanen door hun geld en status.

Ze komt een geheim forum op het spoor: mannen die veel geld betalen om online live toe te kijken hoe ontvoerde jonge vrouwen worden mishandeld, misbruikt en uiteindelijk vermoord. Ze zet alles op alles om deze sadistische club op te rollen. Daar heeft ze naast beroepsmatige ook persoonlijke redenen voor. In het verleden is ook zij slachtoffer geweest van een gewelddadige verkrachting en ternauwernood aan de dood ontsnapt. Parallel aan deze verhaallijn loopt C.J.’s ongewenste kinderloosheid en haar pogingen om een baby te adopteren. De combinatie van moord en misdaad met nieuw leven geeft haar twijfels en stress.

Auteur Jilliane Hoffman weet als geen ander dat het Amerikaanse rechtssysteem rammelt. Ze werkte jarenlang als officier van justitie aan zware misdrijven. Hoofdpersoon C.J. Townsend kan dus putten uit inside information. Ook zij loopt tegen het falen van het rechtssysteem aan. Ze gebruikt methoden die niet door de beugel kunnen en kan daarom niemand om hulp vragen. Naarmate ze het net strakker aantrekt, komt ze meer in beeld bij de mannen die ze achtervolgt. Daarmee zet ze haar leven op het spel. Door haar werkwijze, en het verleden dat haar maar blijft achtervolgen, raakt ze emotioneel, moreel en juridisch op een dood spoor:

“Als een stel stoelen, op elkaar gestapeld, vormden de waarheden en halve waarheden in C.J.’s leven een wankele toren, die in de loop der tijd steeds hoger werd. Het kwetsbare bouwwerk van verhalen dreigde ieder moment in te storten.”

Het gevaar van een gruwelijk, sadistisch verhaal als Regels van het spel is dat de lezer als een aasgier op de ellende afkomt. Jilliane Hoffman weet deze valkuil glansrijk te omzeilen. Haar schrijfstijl is functioneel zonder gevoelloos te zijn. Hierdoor ligt de nadruk op het vinden van gerechtigheid en niet op de misdaad zelf met al zijn vrouwonvriendelijke, ranzige details. Alle lof dus voor Jilliane Hoffman, die een wereld schept vol onrecht, machtsmisbruik en ongelijkheid, maar wars van vals sentiment en effectbejag.

Het personage C.J. komt daardoor heel dichtbij, ze wordt een echt mens. Als lezer voel je met haar mee, je hoopt dat ze slaagt in haar zoektocht naar gerechtigheid en je gunt haar de zo gewenste baby. Tegelijkertijd weet je dat ze zich als een misdadiger gedraagt en daarbij mishandeling en moord niet schuwt. Maar je bedekt het met de mantel der liefde. Regels van het spel is zowel door Hoffmans stijl als door de inhoud een boek dat indruk maakt, met een hoofdrolspeelster die je ondanks al haar tekortkomingen in je hart sluit. Hopelijk gaat C.J. Newton nog veel misdaden oplossen.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Regels van het spel