Regeneration. De klimaatcrisis opgelost in één generatie

Maandag, 12 december, 2022

Geschreven door: Paul Hawken
Artikel door: Freek Boon

De klimaatcrisis te lijf met oude en moderne middelen

[Recensie] “Als een club kwaadaardige psychologen in een geheime onderzeese basis waren bijeengekomen om een crisis te verzinnen waar de mensheid hopeloos slecht mee om zou kunnen gaan, dan hadden ze niets beters kunnen verzinnen dan de klimaatverandering.” Deze uitspraak van Guardian-journalist Oliver Burkeman citeert één van de auteurs van Regeneration, Jonathan Safran Foer. Maar niet met instemming, maar precies vanwege het omgekeerde: om ons op het hart te drukken dat de klimaatcrisis ogenschijnlijk onoplosbaar lijkt – en te complex om aan te pakken – maar dat de juist een complexe aanpak mógelijk is. Regeneration – met een voorwoord van Jane Goodall – is een uit het Amerikaans vertaalde publicatie die dan ook vanuit vertrekt vanuit het vertrouwen in de oplosbaarheid van het klimaatprobleem. Daartoe presenteert het boek een grote diversiteit aan inspirerende achtergronden, visies en informatie over wereldwijde initiatieven.

Milieuactivist
Met dit boek wil de Amerikaanse milieuactivist, ondernemer en auteur Paul Hawken (1946) mènsen daarbij betrekken, met elkaar in contact laten komen, laten nadenken en concrete aangrijpingspunten bieden om aan de slag te gaan. Hawken wijdt zijn leven aan ecologische duurzaamheid en het veranderen van de relatie tussen het bedrijfsleven en het milieu. Hawkens boeken zijn in dertig talen vertaald en in meer dan vijftig landen uitgegeven. Niemand zo stelt hij kan in zijn eentje veranderingen tot stand brengen, maar gerichte samenwerkingen kunnen wel veel effect hebben. Ook is het bijzonder belangrijk dat de mensheid ruimte biedt aan de regeneratieve kracht van de natuur. Regeneration – het eerste boek dat is genoemd naar de gelijknamige wereldwijde beweging – toont wat mogelijk is als we het leven centraal stellen bij álles wat we doen. Het is een radicale klimaatcrisisbenadering die gerechtigheid, klimaat, biodiversiteit en menselijke waardigheid verweeft tot actie, beleid en transformatie.

Dit boek gaat dan ook niet alleen over nieuwe(re) moderne technieken zoals werken met zonnekracht en aardwarmte, maar ook over waardering en inzet van kennis van eeuwenoude culturen van inheemse – ook Amerikaanse – volken die samenleven met de hen omringende natuur. Juist hun visies en buitengewoon interessante praktijken verdienen veel waardering en ruimte. Deze krijgen in dit boek uitgebreid de aandacht die ze verdienen. Westerlingen hebben van de leefwijzen van inheemse volken een volstrekt onjuist en negatief beeld en dat corrigeert dit boek. Ook laat Regeneration zien dat het verbeteren van de positie van vrouwen op vooral andere continenten van belang is voor het tegengaan en terugdringen van de klimaatverandering. Heel aparte onderwerpen komen ook aan bod, zoals Aboriginals die ons leren hoe we bosbranden kunnen voorkomen. En verder lezen we – naast heel veel ander lezens- en wetenswaardigs – over mensen die bomen planten in Afrika of voedselbossen in stedelijke omgevingen. Dit boek onderbouwt verder helder dat lokale, circulaire en kwalitatief hoogstaande productievormen een einde kunnen maken aan onze verslaving aan junkfood, medicijnen en goedkope plastic troep die slecht zijn voor mens, milieu en klimaat.

Aanknopingspunten
Dit is dan ook een boek dat al informerend, inspirerend en verdiepend een grote variëteit aan aanknopingspunten biedt om zelf in verbinding met anderen aan de slag te gaan. Want samen met anderen werken aan verandering is de sterkste motivator voor verandering. wanneer mensen om ons heen veranderen. Daarom worden ook gegevens vermeld die behulpzaam zijn om contact met anderen op te nemen en zelf actief of actiever te worden. Een boek dat door zijn breedte, diepte en reikwijdte veel verschillende mensen in vele opzichten zal kunnen aanspreken.

—